نوشته شده توسط : سعید اعلامی

سلامت نیوز: محققان نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز، زهره کرباسچیان؛ کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زندگی آنلاین نوشت:

پیشگیری و درمان سرطان
محققان نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن بسیار زیاد است. این آنتی اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌های C ، E و پلی فنول‌ها است. کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند از رشد سلول‌ها و تومورهای سرطانی جلوگیری کند. میزان شیوع سرطان‌هایی چون ریه، پستان،‌ كولون، ‌پوست، پانكراس، معده، مری، دهان، روده و کلیه در بین افرادی كه چای سبز می‌نوشند، بسیار كمتر است.

دیگر خواص چای سبز
کاتچین موجود در این چای در درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، ویروس آنفلوانزا و تبخال مفید است.چای سبز از طریق مقابله با اکسیدان‌ها و رادیکال‌ها سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.چای سبز به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد انعقادی می‌تواند در درمان زخم ناشی از نیش حشرات مفید باشد. برخی مطالعات گزارش کرده‌اند که چای سبز می‌تواند مانع ایجاد سنگ‌های کلیوی گردد.

چای سبز و کاهش وزن
چای سبز از طریق افزایش اثر گرمازایی غذا (تولید گرما در بدن در اثرهضم، جذب و متابولیسم غذا) و همچنین افزایش اکسیداسیون چربی، سبب کاهش وزن می‌شود.در چاى سبز ماده‌اى به نامEGCG وجود دارد كه سبب افزایش اکسیداسیون چربی می‌شود، اما نكته مهم این است كه مصرف چاى سبز و استفاده از كپسول‌هاى آن به تنهایی و به سرعت باعث كاهش وزن نمی‌شود و باید علاوه بر مصرف آن، از رژیم غذایى مناسب و ورزش متناوب و مداوم نیز استفاده كرد تا به نتیجه مطلوب رسید. چای سبز به عنوان فاکتوری که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود، به اثبات رسیده است.

پیشگیری از دیابت

چای سبز سبب پیشگیری از دیابت می‌گردد. فلاوونوئید‌های موجود در چای سبز فعالیتی شبیه به انسولین دارند و سبب کاهش قند خون می‌شوند. چای سبز در افراد سالم متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشد و در افراد دیابتی سبب کاهش قند خون و تعدیل آن می‌شود.

چای سبز و عملکرد مغز
چای سبز فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌کند. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز مانع از تخریب سلول‌های مغز که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می‌شود. به عبارتی، آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز با به تعویق ‌انداختن قرارگیری‌ سلول‌های مغز در فاز پیری و فرسودگی، مانع از ابتلا به پارکینسون می‌گردند. پلی فنول‌های موجود در چای سبز ممکن است از ایجاد آلزایمر نیز جلوگیری نمایند.

چای سبز و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها

این نوع چای حاوی ماده‌ای به نام فلورین (flourine) می‌باشد. فلورین سبب می‌شود تا ساختار داخلی دندان‌ها محکم شود و از تضعیف مینا و پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل آید. درصد بالای فلوراید چای سبز عمده‌ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر دندان و استخوان‌ها است. مصرف این چای با افزایش توده استخوانی همراه است و از شکستگی لگن جلوگیری می‌کند. مصرف عصاره چای سبز در تکثیر و فعالیت سلول‌های استخوانی موثر است.
چای سبز و جوانی

چای سبز را به عنوان داروی ضدپیری (Anti - Aging) می‌شناسند. دلیل اصلی آن وجود میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان در چای سبز به ویژه آنتی‌اکسیدان‌های موثر در حفظ شادابی و جوانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از شاخص‌ترین عوامل موثر برای حفظ سلامتی و شادابی سلول‌های بدن هستند.


اثرات نامطلوب چای سبز

اثرات نامطلوب چای سبز را می‌توان به سه گروه تقسیم نمود: اثرات مربوط به کافئین چای، وجود آلومینیوم در چای و اثرات پلی فنول‌ها در دسترسی بدن به آهن. به خاطر دیورتیک (ادرار آور) بودن کافئین موجود در چای، باید در مصرف همزمان آن و برخی داروها دقت شود. در گیاه چای مقدار زیادی آلومینیوم وجود دارد، بنابراین افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید در مصرف آن دقت نمایند، زیرا آلومینیوم می‌تواند در بدن آنها تجمع یافته و سبب ایجاد مشکلات عصبی گردد. کاتچین نیز ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد نماید، که این مساله بخصوص در افرادی که در معرض خطر کم خونی فقر آهن هستند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. زنان باردار و شیرده نباید بیش از 1 تا 2 فنجان در روز از این چای مصرف نمایند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی -عروقی

یکی از عوامل اصلی ایجاد امراض و حمله‌های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز با کاهش کلسترول خون می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری نماید. از طرفی وجود رادیكال‌های آزاد در رگ می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی- عروقی شود. در حالیكه كاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی رگ در برابر این رادیكال‌ها محافظت كرده و به این وسیله از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری نماید.

نتیجه‌گیری

در كل، خواص مفید اشاره شده در این مقاله نسبی است و نمی‌توان به امید درمان، نوشیدن چای را جایگزین سایر درمان‌ها نمود. مصرف چای سبز باید متعادل باشد و به این منظور مصرف تا 4 فنجان آن در روز در افراد سالم قابل توصیه می‌باشد كه البته لازم است با صرف غذا فاصله‌ای در حد یكساعت داشته باشد.


سلامت نیوز: همه خوبی ها در چای سبز



:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
خواص و مضرات چاي
خواص و مضرات چاي

 



 
نويسنده: مير حیدر

دركتب طب سنتي با نام «چاي خطائي» و عربي «شاي» نام برده مي شود.به فرانسوي در ختچه يا بوته آن را theier و به انگليسيtea plant نامند.
گياهي است از خانواده ternsnstroemiaceaeو Theaceae , camelliaceae نيز گويند نام علمي Camellia sinensis L. o .kutze آن و مترادف آنcamellia theifera از طرف گياه شناسان مختلف نامگذاري شده است. برگهاي جوان بوته چاي كه به فارسي چاي نامند به فرانسوي the و به انگليسيTea گفته مي شود.

مشخصات

درختچه چاي در حدود 5 هزار سال قبل در چين شناخته شده بوده و مصرف مي شده ،امروزه در اغلب كشورها ي آسيا كه براي چاي اقليم مناسبي باشند ،كاشته مي شود.چاي را در قرن سيزدهم ميلادي براي اولين بار ماركوپولو سياح ونيزي به اروپا وارد كرد و مدتها به علت گراني و كمياب بودن ان فقط مشوب لوكس طبقات بالاي جامعه اوپا و درباريان بود است. از اوايل قرن هجدهم هلندي ها و انگليسي ها از طريق كمپاني معروف هند ورود چاي را به اروپا آغاز كردند. تا قبل از قرن حاظر در ايران چاي كاشته نمي شد و از خارج واردمي گرديد و دراوايل قرن حاضر تخم چاي را كاشف السلطنه از چين به ايران آورد و در سواحل درياي خزر كه داراي خاك غير آهكي است و از نظر خاك و تا اندازهاي درجه حرارت مناسب چاي مي باشد ةكاشته مي شد يزرا چاي مناطق سرد را تحمل نمي كند و در سالهايي كه در شمال ايران در زمستان درجه حرارت خيلي پايين مي آيد ،رشد آن كمي متوقف مي شود.
گياه چاي درختچه يا درخت كوچكي است كه داراي برگهاي هميشه سبز و ناخزان به رنگ سبز تيره مايل به سياه است،ارتفاع آن تا 2 متر و در خاكها و مناطق خيلي مناسب تا 7 متر نيز مي رسد.برگهاي آن بيضي نوك تيز كه با دمبرگ به ساقه چاي متصل مي شود.گلهاي آن كوچك سفيد اغلب منفرد است.از نطر آب و هوا درختچه چاي مناطق خيلي گرم و مرطوب را دوست دارد و در مناطقي نزديك به استوا مانند جاوه و سيلان كه گرم و مرطوب است ،رشد چاي بسيار خوب است.درجه حرارت كمتر از صفر درجه سانتي گراد را تحمل نمي كند و رشد آن متوقف مي شود. محصول چاي مربوط به مزارع چايكاري در ارتفاع كم و هم سطح دريا ،داراي كيفيت بالايينيست و چاي با كيفيت عالي در ارتفاعات 2000-1500 متري اين مناطق به دست مي آيد.
براي اينكه چيدن برگ چاي به سهولت انجام گيرد با هرس كردن درختچه چاي مانع از ان مي شوند كه ارتفاع آن از حد دسترسي خارج مي شود.
به طور كلي در بازار سه نوع چاي عرضه مي شود:چاي سياه،چاي سبز، و سرانجام چاي تخته اي كه به صورت تخته هاي شبيه آجر يا بسته هاي كوجك فشرده شده ويا قرص تهيه مي شود. نوع اخير چاي را معمولا در چين و در روسيه از باقي مانده هاي چاي سبز و چاي سياه در كارخانجات درست ميكنند. چاي سبز و چاي سياه هر دو از برگهاي چاي تهيه مي شوند و فقط از نظر رنگ و نوع و روش تهيه باهم اختلاف دارند.
چاي سبز كه به سبب رنگ سبز برگش ،بهاين نام گفته مي شود بيشتر چاي سياه محرك است و در چين ،ژاپن و آفريقاي جنوبي ودر روسيه مستعمل است.
چاي خيلي سريع بوها را به خود مي گيرد و در نگهداري آن بايد دقت شود كه در نزديكي و تماس با چيز هاي بودار نباشد به همين دليل معمولا آن را در قوطي و ظرفها و جعبه هاي دو جداره بسته بندي ميكنند.براي مصارف جاري نيز بايد سعي كرد در قوطي هاي فلزي يا در شيشه كه درب آن خيلي خوب بسته شود، نگهداري شود.

تركيبات شيميايي

از نظر تركيبات شيميايي ،كيفيت مخصوص چاي به عناون يك نوشيدني دلپذير ،مربوط به كافئين يا تئين چند پولي فنول واسانس در آن است .در برگهاي آن كاروتن ،رايبوفلاوين ،نيكوتي نيك اسيد و پانتوتنيك اسيد،اسكوربيك اسيد،ماليك اسيد ،اكساليك اسيد ،كمپفروك اسيد و فلوئورايد وجود دارد.
برگهاي تازه بهاره چاي در حدود 014/0 درصد و برگهاي تازه تابستانه چاي در حدود 007/0 درصد اسانس دارد. وجود كزانتين و تئوفيلين وآدنين در برگ چاي موجب آن مي شود كه در صورت اسراف در خوردن چاي عوارضي به نام تئيسم ايجاد شود. دم كرده چاي منبع غني از فلوئورايد است.
[كي گل]معتقد است كه تانن چاي را بايد به نام پولي فنول ناميد.

خواص وكاربرد

دم كرده اي از برگهاي چاي و جوانه هاي ان تهيه مي شود،مقوي معده [روا]،ضد تشنج و معرق [دراگن درف]،تقويت كننده اعصاب [اپهولف]،نرم كننده سينه و مدر [چيو]،آرامبخش [ايشي دويا]،كمك كننده به هاضمه و ضد اسهال خوني مي باشد و محرك قلب و مغز است.طبق آنچه در pen ts kang Mu آمده است چاي صاف كننده صدا ،درخشان كننده چشممي باشد.فعاليتهاي مغري و فكري را كمك مي كند و آن را تقويت مي نمايد و نفخ را از بين مي برد و در جه حرارت بدن را تنضيم مي كند.
دم كرده چاي براي شست و شوي چشم به عنوان محلول ضد عقوني كننده قابض مفيد است.
چاي طبق نظر حكماي طب سنتي از نظر طبيعت گرم و خشك است و از نظر خواص ،مقوي روح و فكر است و معده و نيروي جنسي سرد مزاجان و منعظ است.بازكننده گرفتگي هاو انسداد و اعتدال دهنده اخلاط و رقيق كننده مواد غليظه و معرق و مدر است .سردرد را تسكين مي دهد و عطش كاذب را رفع مي كند.صاف كننده خون و درخشان كننده رنگ چهره مي باشد و براي خفقان و بيماري هاي قلب و انتصاب نفس (سخت نفس كشيدن و در مواردي كه ناچار بايد سر را بالا نگاهداشت و كمر را راست كردتا نفس راحت بيرون بيايد)ورفع غم ،يرقان،استسقا ،بواسير و بند آمدن مكرر ادرار نافع است.دم كرده آن دبش و كمي تلخ كه مورد پسند اكثر علاقه مندان به آن است.اگر بجوشانند تلخي و دبشي آن رفع مي شود.بخصوص كه با قند يا نبات خورده شود .به همين چهت اغلب چاي را شيرين مي خورند.خوردن چاش بسيار مضر است بخصوص در فصل گرما و براي گرم مزاجان و جوانان ،اگر بعد از طعام گرم خورده شود مفيد است .خوردن چاي بعد از طعام باعث سهولت هضم آن مي شود.بهترين اصلاح كننده چاي براي گرم مزاجان اين است كه با فوفل و شيرين بخورند ، ولي براي تقويت اصلاح كننده چاي براي سرد مزاجان خوردن با مشك ،قرنفل ،باديان ختائي و زنجبيل و دارچين و براي تقويت قواي جنسي با خصي الثعلب ،دارچين ،عنبر،نبات ،شير و به طور كلي با انواع داروهايي كه آثار مختلف آن را در جهتي كه موردنظر است تقويت نمايد ،توصيه مي شود مثلا اگر با تربدو ترند و ريشه شيرين بيان و گل ختمي ويا پونه و سناي مكي بجوشانند و صاف كنند و كمي نمك طعام و شكر خام و روغن گل داخل آن كرده و تنقيه كنند،مسهل خوبي براي خارج ساختن فضول لزج سرد مي باشد.
قهوه آن بسيار مقوي روح و نيروي جنسي مي باشد و منعظ است.براي تهيه قهوه به اين ترتيب عمل مي شود :چاي اعلا 2 گرم ،دارچين 2 گرم،خصي الثعب 2 گرم ،كبابه چيني 1 گرم بيختهو كوبيده و دم كنند و قدري عنبر در آن ريخته و آن قدر قند يا نبات بريزند كه شيرين شود و بخورند.اگر 5 عدد قرنفل نيز در ان بريزند بهتر وموثر تر مي شود.

نظري به تحقيقات علمي جديد در مورد خواص در ماني چاي

ممكن است در بادي امر به نظر كمي نامعقول برسد كه چاي يعني معمولي ترين نوشابه غير الكلي بين المللي كه فقط با ريختن شايد كمتر از يك گرم برگ آن در آب جوش به دست مي آيد،يك نوشايه اي با خواص درماني متعددي باشد .ولي دانشمندان كه چاي را ازنظر بررسي خواص درماني زير زره بين تحقيق قرار داده اند در چلي سبز و سياه كه در چين و هند و ساير مناطق دنيا مي باشد،خواص متعددي رماني را يافته اند كه شايد هيچ يك از آن خواص مورد توجه و شناخت مردم مصرف كننده نمي باشد.چاي داراي موادشيميايي متعددي است كه ويروسها و باكتري ها را از بين مي برند و فعاليت عوامل سرطانزا را خنثي مي كنند و فشار خون و كلسترول زياد را كاهش مي دهند و رگهاي خوني را حمايت مي كنند و سر انجام نوشابه آرامبخش است و در دانش غذا درماني از موضوع هاي بسيار جالب و مورد توجه است.

چاي به عنوان ضد ويروس

چاي شايد به سبب داشتن انواع تانن كه به ان طعم مخصوصي را مي دهد ،بدون ترديد يك ضد باكتري و پد ويروس است.در 1940 دانشمندان آمريكايي كشف كرده اند كه تانن يك نوع ويروس آنفلوانزا را منترل مي نمايد.دانشمندان اخيرا پس از تحقيقاتي اعلام نمودند كه چاي ه صورت مايع دم شده است و همچنين تانن چاي ،ويروس تب خال را مهار ميكند ولي فقط دم كرده آن فعاليت ويروس پوليو رامتوقف مي سازد .در تحقيقاتي كه در كانادا به عمل آمده مشاهده شده است كه چاي در لوله هاي آزمايش تعداد زيادي از انواع ويروس هاي بيماري زا را غير فعال نموده است.
چاي به عنوان يك مايع شست وشوي دهان و ضد كرم خوردگي و فساد دندان است.
چاي در درجه اول به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه اي تانن و فلوتورايد ،عامل ناسازگار نيرومندي با فساد و كرم خوردگي و پوسيدگي دندان است.طبق تحقيقاتي كه دكتر شلبي كاشكت ،از محققان درجه اول مركز تحقيقات دندان پزشكي فورسيت در بوستون به عمل آورده،چاي از ايجاد حفره ،پوسيدگي در دندانها جلوگير مي نمايد.بررسي هاي دانشمندان ژاپني نيز نشان داده كودكاني كه از انواع چاي كه داراي مقدار زيادي فلوئورايد است مي نوشند خيلي كم به پوسيدگي و كرم خوردگي دندان دجار مي شوند.ژاپني ها اخيرا يك نوع خمير دندان ساخته و به بازار عرضه كرده اند كه پايه ساخت آن تانن مي باشد طبق تحقيقلتي كه روي جانوران آزمايشگاهي به عمل آمده است نيز وجود نيروي پد فساد دندان در چاي مود تاييد قرار گرفته است. ضمنا دم كرده چند نوع چاي شامل دم كرده برگهاي چاي سبز چيني ودم كرده برگهاي چاي سياه هندي و انواع ديگر آماده نموده اند كه موشها به مدت 5 هفته آن چاي ها را نوشيدند.د انتهاي مدت آزمايش البته چند لكه روي دندان هاي موشها ظاهر شده بود ولي خيلي كمتر از موشهايي كه دراين ايام از اين چاي ها نخورده بودند و فقط آب ساده خورده بودند.يكي از انواع چاي به نام يونگ هايزن تعداد لكه هاي سياه پوسيدگي را به نصف تقليل داده بودند.
محققان مركز تحقيقات فوريست در پژوهشهاي خود دريافتند كه بين چندين نوع مواد خوراكي موثر ضد پوسيدگي دندان شامل قهوه،عصاره ميوه ها و... چاي از همه موثرتر است.

چاي به عنوان نوشابه ضد سرطان

دانشمندان هر سال از عمر پژوهشي آنها مي گذرد بيشتر به ضد سرطان بودند چاي معتقد مي شوند.تحقيقات نشان مي دهد همان انواع تاننهاي موجود در چاي كه ويروسها و باكتري ها را از بين مي برد ةمي توان پيشرفت انواعي از سرطان را نيز متوقف كرد در ژاپن كه دانشمندان مرتبا با تلاشي قابل تحسين در صدد پيدا كردن ضد سرازانهاي طبعي خوراكي هستند و تحقيقات دامنه داري انجام مي دهند معتقدند كه تا به حال چاي يا به عبارت روشنتر چاي سبز مقام اول را احزار نموده است.در سال 1985 عده اي از دانشمندان درجه اول موسسه ملي ژنتيك ژاپن سي گزارشي اعلام كردند كه در چاي سبز ژاپن يك نوه تازه تانن به نام اپي گالو- كاتچين-گالات وجود دارد كه عوامل نيومند ضد موتاسيون سلولي را و درنتيجه از عوامل ضد سرطان است.بين صدها نوع گياهي كه دانشمندان ژاپني در يك برنامه وسيع مطالعاتي به منظور يافتن بهترين و موثرتر گياه ضد موتاسيون سلوليتحت بررسيقرار دادند ،چاي سبز در آزمايشگاه نيرومند ترين اثر را داشته است.و قسمت بسيار جالب در اين تحقيقات به طور كلي ژاپني ها اعلام كردند چاي سبز براي سركوبس تومورهاي ساركوما در موشها نيز موثر است و به علاوه اشخاصي كه معمولا چاي سبز مي نوشند نرخ ابتلاي به سرطان معده در آنها كمتر از ساير اشخاص است.
ساركوما سرطاني است كه معمولا در ماهيچه ها،استخوانها و ساير نسوج ارتباطي ظاهر ديده مي شود و ممكن است در استخوانها ،مثانه كليه ،كبد ،ريه ها و طحال نيز ديده شود.
در پژوهشهاي ديگري تاييد شده كه چاي و قهوه هر دو تشكيل نينروزامين راحتي در انسان متوقف كرده اندودكتر استيچ تا انجا به خواص ضد سرطاني چاي معتقد است كه براي متوقف ساختن پيشرفت سرطان دهان در مورد اشخاصي كه در مناطق مختلف دنيا توتون ميجوند و يا اشخاصي كه از انفيه به كار مي برند،معمولا كپسولهاي كاتچين كه از برگهاي چاي استخراج شده باشد،به كار مي برد.به علاوه تحقيقاتجديد علمي ديگري در ژاپن ،روسيه و هند نشان مي دهد كه چاي ممكن است بدن انسان را از آْثار زيان آور تشعشعات در دراز مدت حفظ كند.

آثار چاي در بيماري هاي قلبي و عروقي

دانشمندان روسي پس از اجراي طرحهاي تحقيقاتي گسترده اي روي بيماران دريافته اند كه چاي بخصوص كاتچينهاي موجود در چاي آثار نيرومندي براي تاخير انداختن پيشرفت تصلب شرايين و تقويت عروق مويين ورقيق كننده خون و كاهش دهنده فشار خون،در متابوليسم بدن انسان دارد.مثلا ميخائيل بوكوچاوا در موسسه بيوشيمي باخ در مسكو گزارش مي دهد كه در بيماران روسي چاي فشار خون بالارا كاهشش داده ،سردرد را برطرف مي كند ،عروق خوني را تقويت نموده و از ايجاد لخته خون در گها جلوگيري مي نمايد ،او معتقد است كه كاتچينهاي چاي از هر دارويي براي تقويت عروق موبين موثر تر است.تحقيقات ديگري نشانمي دهد آثار مفيد چاي رادر حمايت عروق قلبي تاييد مي نمايد.در اواخر سالهاي 1960 دانشمندان آزمايشگاه لارونس ليومور در دانشگاه كاليفرنيا درجه تصلب شرايين را در شريانهاي اكليلي قلب وشريانهاي مغز در حدود 300 نفر از قفقازي ها كه عادت به خوردن قهوه دارند و 100 نفر چيني كه چاي خور بوده اند طي 14 سال در بررسي جسد آنها اندازه گيري نمودند.نتيجه اين است كه:آنهايي كه چاي مي خوردند فقط 3/2 آنهايي كه قهوه مي خورده اند آسيب عروقي و قلبي داشته اند و همچنين آنها كه چاي خورده اند3/1 آنهايي كه قهوه خورده اند عروق مغزي آنها آسيب ديده است.سپس براي آزمايش به رژيم غذايي تعدادي از خرگوشان كه به عنوان نوشابه چاي خورده اند از همه كمتر به آئورت آنها آسيب وارد شده است،حتي از خرگوشهايي كه آب ساده خورده اند نيز كمتر دچار ناراحتي و آسيب آئورت شده اند و به اين ترتيب نشان داده شد كه چاي از حاميان آئورت است و از تشكيل آتروما (تشكيل پلاكهاي انسداد عروقي)در آئورت جلوگيري مي كند.اگر چاي بي درنگ بعد از غذا هاي پر چربي خورده شود خيلي بهتر با تصلب شرايين مبارزه مي كند.
تحقيقات ژاپني ها در سالهاي 1980 نشان مي دهد كه چاي كلسترول و بري گليسريد را در حيوانات و انسان كه از غذاهاي پر چربي استفاده مي كنند كاهش مي دهد و در اين باره نظريه اين است كه تاننهاي موجود در چاي سبز ميزان كلسترول را در سطح عادي نگه مي دارد و در تحقيقات ديگري نشان داده شده است كه تاننهاي چاي كبد را نيز محافظت مي كند.

چاي به عناون مسكن ملايم و كاهنده فشار خون

دانشمندا و محققان كاليفرنيا در 1984 گزارش نمودند چاي سبز كه كافئين آن گرفته شده باشد خاصيت مسكن ملايم در موش نشان داده است. طبق نظر دكتر جيمز هانري يكي از استادان روانپزشكي در دانشكده پزشكي لوماليندا،چاي بدون كافئين تاثيري كه روي اعصاب مركزي و سيستم اعصاب و ترشحات غدد داخلي جانوران مي گذارد به نظر مي رسد كه اثر مسكن وآرامبخش دارد.چاي قطعا در كاهش فشار خون جانوران تاثير دارد و به علاوه ديده شده است موشهايي كه مرتبا چاي خورده اند بيشتر عمر كرده ا ند دانشمندان فرانسوي نيز تاييد كردهاند موشهايي كه با دونوع خاص تركيبات فلانوئيد تغذيه مي كنند فشار خون آنها محسوسا كاهش يافته است.محققان فرانسوي معتقدند كه خاصيت بايوفلاوونوئيدها در مورد كاهش فشار خون احتمالا شبيه اقر داروهاي بتابلوكر نظير ايندرال است.
دانشمندان ژاپني ماده اي از چاي سبز و سياه جدا كرده اند كه قند خون را كاهش مي دهد. دانشمندان ژاپني درعين حال كه خواص بسيار خوبي را براي چاي عنوان نمودهاند معتقدند كه هيچ يك از اين خواص ناشي از يك ماده خاص در چاي نيست ،بلكه تاثير مجموعهاي از انواع مواد شفا بخش در چاي است كه به طور توام و باهم در يك مجموعه اين آثار را دارند.ژاپني ها از چاي 4 نوع مختلف كاتچين جداكرده اند كه همه آنها ضد اكسيد كننده ها هستند. ضد اكسيد كننده ها به مقدار زياد در برگ چاي خشك و در چاي دم كرده از برگ در هر دو وجود دارد.محققان و كارشناسان روسي و كانادايي نيز خاصيت ضد اكسيد كننده بودن چاي را تاييد مي كنند.

توصيه ها

چاي سبز در تحقيقات مختلف از نظر خواص درماني آثاري قوي تر از چاي سياه نشان داده است.مقدار انواع كاتچين در برگهاي چاي سبز دو برابر بيشتر از چاي سياه است.البته هر قدر چاي پررنگ تر باشد خواص آن از اين نظر بيشتر است.(البته بايد به مضرات چاي پر رنگ از ساير جهات نيز توجه داشت)
2-اگر به دلايل پزشكي خاصي كافئين براي شخصي مناسب نيست ممكن است از چاي هاي بدون كافئين استفاده كندگرفتن كافئين از برگهاي چاي اثري در ظرفيت درماني ساير تركيبات شيميايي ندارد.
3-همواره سعي شود چاي داغ خورده نشود.دلايلي در دست است كه خوردن چاي خيلي داغ (نظير هر نوع نوشابه داغ)ممكن است به مخاط گلو و ناي آسيب برساند و منجر به سرطان شود.در يك تحقيق جديدي كه در هند انجام شده ديده شده است اشخاصي كه زياد چاي مي خورند بيشتر مستعد ابتلاي سرطان ناي هستند تا چند سال قبل دانشمندان تصور مي كردند شايد چاي عاملي در خود دارد كه موجب سرطان ناي مي شود ولي حالا معتقدند كه اين ضرر چاي مربوط به چاي داغ خوردن است در ژاپن به مردم اخطار و اعلام مي شود كه از خوردن چاي داغ پرهيز كنند.

مضرات احتمالي چاي

1-چاي دندانها را لك دار و سياه مي كند.
2-در چاي تركيباتي از جمله كافئين وجودارد كه احتمال مبتلا شدن به بيماري ايجاد سيست در پستان را در برخي زنها آفزايش مي دهد ،البته اين موضوع هنوز كاملا و صد در صد تائيد نشده است.مقدار كافئين موجود در برگهاي چاي زياد است ولي در يك فنجان مايع چي دم شده ثلث يك فنجان كافئين وجود دارد.كافئين از محركهاي سيستم اعصاب مركزي است.
3-چاي ترشح اسيد معدي را تحريك مي كند ،بنابراين براي اشخاصي كه زخم معده دارند توصيه نمي شود ولي آن را مي توان با كمي شير و شكر مخلوط كرد.ولي بايد توجه كرد كه شير برخي از تركيبت مفيد چاي نظير تاننها را خنثي و بي آثر مي كند.
4-افراط در خوردن چاي ممكن است جذب آهن آلي از خوراكي هاي گياهي را متعسر سازد و موجب كم خوني شود.بخصوص در مورد اطفال توصيه مي شودكه زياد چاي نخورند تا مبادا موجب كم خوني آنها شود
5-افراط در خوردن چاي يعني در حدود 2 ليتر در روز ممكن است ايجاد يبوست نمايد.
بحثي درباره رسم انگليسي درمورد اضافه كردن شير به چاي
حداقل تا سال 1660ميلادي چاي در انگلستان يك نوشابه غريب خارجي زيان آور تلقي مشد و فقط در برخي ناراحتي ها به عنوان دارو مصرف مي شد،ولي از زماني كه صاحب نظران پزشكي آن سامان اعلام كردند چاي را مي توان خورد مشروط بر اينكه كمي شير به آن اضافه شود چاي در انگلستان مرسوم شد.پروتئيشير فعاليت تاننهاي چاي را مهار مي كرده وزيانهاي آن را از بين ميبرد، وهنوز هم عده اي فكر مي كنند كه علت كمي سرطان ناي در انگلستان در اثر عادت خوردن چاي با شير است.ولي تابه حال هيچ قراين علمي اين نظريه را تاييد ننموده است.اضافه كردن شير به چاي ممكن است برخي از آثار نافع چاي را خنثي كند از جمله ممكن است آثار ضد سرطاني آن را كه ناشي از وجود تركيبات تانن مي باشد از بين ببرد.شير همچنين فعاليت فلورايد مفيدضد كرم خوردگي دندان موجود در چاي را متوقف مي كند .ولي فقط اگر شخصي مبتلا به اولسر باشد ممكن است اضافه كردن شير به چاي فكر خوبي باشد،زيرا شير توانايي آثار تاننهاي چاي را كه محرك افزايش ترشحات عصير معده هستند خنثي مي كند.
منبع:www.taamasrar.com


:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
فواید و خواص باورنکردنی چای سیاه
آیا می دانید همین چای سیاهی که هر روز دم می کنید و نوش جان می کنید دارای فوایدی بسیار زیادی است؟

دو فنجان چای به اندازه پنج وعده سبزی، آنتی اكسیدان دارد.

چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند. پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند.

مصرف روزانه سه فنجان چای راهكاری موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سكته مغزی است.
به گزارش ایسنا، پزشكان دانشگاه غرب استرالیا در یك بازبینی جدید یادآور شدند كه نوشیدن منظم چای سیاه یا چای سبز می‌تواند 11 درصد خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را كاهش دهد.

چای از تشكیل لخته‌های خونی در سرخرگ‌های اصلی جلوگیری می‌كند. پلاك‌ها در واقع تركیبی از چربی خطرناك و كلسترول هستند.

به گزارش روزنامه‌ تلگراف، متخصصان تغذیه معتقدند كه به لحاظ تحویل آنتی اكسیدان‌ها، دو فنجان چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اكسیدان‌ها است. مزایای چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است.

فلاوونوئیدها در واقع محتویات آنتی اكسیدانی هستند كه با بیماری‌های قلبی ـ عروقی تعامل دارند. هر یك فنجان چای بین 150 تا 200 میلی‌گرم فلاوونوئید دارد. علاوه بر این‌ها میزان فلاوونوئید موجود در چای سیاه درست به همان اندازه چای سبز است.



:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

ماموران پلیس آگاهی شهرستان آمل فردی را که اقدام به تهیه وتوزیع چای تاریخ گذشته در بسته بندی و تحت عنوان برندهای چای خارجی کرده بود، دستگیر کردند.


 

ماموران پلیس آگاهی شهرستان آمل فردی را که اقدام به تهیه وتوزیع چای تاریخ گذشته در بسته بندی و تحت عنوان برندهای چای خارجی کرده بود، دستگیر کردند.
چندی پیش در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت فردی در امر تهیه و بسته بندی چای تقلبی در شهرستان آمل ، موضوع در دستور کار مأموران پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.
کارآگاهان پلیس آگاهی پس از اطمینان از صحت و سقم گزارش اعلامی، با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، کارگاه بسته بندی چای تقلبی را شناسایی کردند و با اخذ مجوز از مقام قضایی درعملیاتی، متهم به نام « ر- م » را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

همچنین در ادامه این عملیات ماموران اقدام به بازرسی از کارگاه کرده و در جریان آن آلات و ادوات توزیع و بسته بندی چای را به همراه ۶۰۰ کیلوگرم چای فله ای تاریخ گذشته، مقادیری اسانس و موادشیمیایی و پنج هزار بسته قوطی پلاستکی را کشف و ضبط کردند.

به گزارش ایسنا - بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی، متهم در جریان تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس ضمن اعتراف به بزه انتسابی، گفت که با استفاده از آرم و علائم تجاری شرکت های معروف خارجی اقدام به بسته بندی چای تاریخ گذشته و توزیع آن کرده است.

این متهم پس از تشکیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.


:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

چای رز عاری از کافئین است و نسبت به چای سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد. سموم را از بدن خارج می کند و از بروز یبوست پیشگیری می کند. در زیباسازی پوست مفید استبه غیر از چای سیاه، چای های دیگری نیز وجود دارند که می توانند افزون بر ایجاد نشاط در کاهش وزن نیز موثر باشند.

* چای قره قاط: میزان قند خون را متعادل می کند و اشتهای فرد را کاهش می دهد.

* چای اولنگ (چای چینی): ثابت شده است که کلسترول را کاهش می دهد و به روند چربی سوزی کمک می کند.

* چای گل بامیه: حاوی فلاونوئید و ماده معدنی است که در کاهش جذب چربی به بدن کمک می کند.

* چای انیس: دارای خاصیت ضدمیکروبی است، در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر است و آب بدن را کاهش می دهد.

* چای سبز: EGCG برای حفظ سلامت متابولیکی مفید است. مصرف این چای باعث کاهش وزن و سوخت کالری می شود.

* چای نعناع: باعث تسریع روند هاضمه می شود، ایمنی بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهد و سوء هاضمه را برطرف می کند.

* چای سفید: این چای میزان جذب چربی در بدن را کاهش می دهد و با استرس نیز مقابله می کند.

* چای ماته: این چای حاوی ماده شیمیایی است که به روند چربی سوزی کمک می کند.
و ویتامین های متعددی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

مصرف چای سبز علاوه بر مزایای بسیاری که دارد استفاده بیش از حد آن مضراتی را نیز به همراه خواهد داشت.
اندازه نگه دار که اندازه نکوست مثل خواب خوبه بیش ازاندازه بیماری زاست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه ، کاهش تری گلیسیرید، کاهش فشار خون و پوسیدگی دندان را از فواید چای سبز برشمرد و عنوان داشت: مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره‌های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود.

وی با تأکید بر این که مبتلایان به میگرن باید چای سبز را محتاطانه مصرف کنند، ادامه داد: افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید چای سبز استفاده کنند.

این کارشناس در خصوص طریقه دم کردن چای سبز گفت: به ازای هر فنجان آب یک قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می‌شود . آب به هیچ عنوان نباید در حال جوشیدن باشد . چای سبز را داخل فنجان یا قوری میریزیم و درب آنرا می گذاریم به طوری که روی حرارت نباشد سپس بعد از 5 دقیقه صاف کرده و مصرف می‌کنیم. .

 



:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: عادت به مصرف روزانه چای در کودکان می تواند به مرور باعث کم اشتهایی و کم آبی بدن آن‌ها شود.

سعیده معانی اظهار داشت:‌ مصرف بیش از 3 فنجان چای به دلیل دریافت کافئین زیاد، قند و یا شکری که همراه با چای مصرف می شود و همچنین کاهش جذب آهن موجود در مواد غذایی توصیه نمی شود.

وی افزود:‌ روزانه بیش از یک میلیارد فنجان چای در دنیا مصرف می شود و وجود کافئین، فلوئور و به خصوص آنتی اکسیدانها و تانن‌ها از بروز برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه در خصوص مصرف چای سبز گفت: مقدار آنتی اکسیدان موجود در برگ سبز چای بیشتر از چای سیاه بوده و خواص درمانی آن بیشتر است اثربخشی چای سبز زمانی است که روزانه دو فنجان به صورت مستمر مصرف شود.
معانی در ادامه با اشاره به اینکه چای سیاه پرطرف دار ترین و پرمصرف ترین گونه چای در دنیا است، ‌گفت: این چای به دلیل داشتن کافئین در رفع خستگی و خواب آلودگی موثر است و یک فنجان چای سیاه حدود 60 میلی گرم کافئین دارد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ در خصوص چای های طعم دار اظهار داشت: این نوع از چای اگر مخلوط با میوه‌های خشک طبیعی یا ادویه (دارچین، هل) تهیه شده باشد دارای طعم خوب و خواص آنتی اکسیدانی مضاعف نیز خواهد بود، در صورتی که فقط از اسانس میوه و یا ادویه ها استفاده شود مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.



:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

مخلوط چای سبز با عسل، دارویی مناسبی برای جلوگیری از سرماخوردگی به ویژه در کودکان است.

 

علیرضا جوانمردی متخصص گیاهان دارویی در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه خواص چای سبز در لاغری به اثبات رسیده است، افزود: چای سبز حاوی ماده‌ای حیاتی است که از ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها جلوگیری کرده و موجب افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود.
وی با اشاره به تاثیر چای سبز بر پوست، گفت: استفاده از چای سبز موجب شفاف شدن پوست شده و در زیباسازی آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.
این متخصص گیاهان دارویی در مورد چگونگی دم کردن چای سبز، گفت: برای اینکه خواص چای سبز با جوشاندن از بین نرود لازم است که قبل از ریختن آبجوش بر روی چای از آب سرد برای شستشوی آن استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه چای سبزبسیار سریع آماده می‌شود و نیاز به دم کشیدن ندارد، خاطرنشان کرد: در ابتدا آب را جوش آورده و پس از چند دقیقه که آب از جوش افتاد در هر لیوان یک قاشق چای سبز ریخته و بعد بر روی آن از آب جوشانده استفاده می‌کنید.
جوانمردی با بیان اینکه از مهمترین ویژگی‌های چای سبز جلوگیری از سرماخوردگی به ویژه در کودکان است، اظهارداشت: ترکیب چای سبز با عسل بهترین معجون برای جلوگیری از سرماخوردگی است علاوه بر اینکه این معجون موجب استحکام استخوان‌ها کودکان نیز می‌شود.
وی در مورد دیگر خواص چای سبز گفت: این چای بهترین گزینه برای بهبود جای جوش، ضدعفونی کردن پوست، ورم چشم وگل مژه و ... است.
این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه مصرف چای سبز قبل از غذا موجب لاغری می‌شود، افزود: این چای چربی‌‌سوز است با جایگزین کردن این چای به جای چای سیاه موجب مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها شده و نشاط آور است.
وی با اشاره به اینکه افراد سودایی و افراد گروه خونی آ از چای سبز به همراه عسل استفاده کنند، تصریح کرد: مصرف چای با عسل به ویژه بعد از غذا از ورود چربی‌های اضافی به بدن جلوگیری کرده و چربی سوز است.
جوانمردی ادامه داد: پس از مصرف چای سبز تفاله آن را با مقداری عسل و عرق کاسنی مخلوط کرده و به صورت ماسک به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید، این کار موجب افزایش شادابی و طراوت به پوست شما خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
شناسهٔ خبر: 2765220 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱
سرطان پروستات دومین نوع سرطان شایع در بین مردان است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر «ناگی بی کومار»، سرپرست تیم تحقیق مرکز سرطان موتیف واقع در فلوریدای آمریکا، اخیرا نتایج آزمایش مربوط به ارزیابی ایمنی و کارآمدی عناصر فعال در چای سبز را به منظور جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات در مردان منتشر کرده است.

۲۰ درصد چای سبز در کشورهای آسیایی مصرف می شود که دارای پایین ترین نرخ ابتلا به این بیماری هستند و به نظر می رسد در بین مردان آسیایی که به واسطه مهاجرت به ایالات متحده عادات غذایی اصلی خود را کنار گذاشته اند، بروز سرطان پروستات رو به افزایش است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که مواد موجود در چای سبز موسوم به «کاتچین» مانع از رشد سلول سرطانی، جنبش و هجوم آنها شده و تحریک مرگ سلول سرطانی را به همراه دارد. کاتچین های موجود در چای سبز هم مانع از رشد تومور و کاهش روند پیشرفت آن در مدل های حیوانی شد. عنصر EGCG (اپیگالوکاتچین-۳-گالات)، فراوان ترین و محتمل ترین کاتچین یافت شده در چای سبز است که مسئولیت این تاثیرات پیشگیرانه را به عهده دارد.

محققان از کپسول حاوی پلی فنون E که ترکیبی از کاتچین های EGCG با دوز مصرفی ۲۰۰ میلی گرم با دو بار مصرف در روز بود، استفاده کردند.

محققان در طول درمان یکساله به ۴۹ مرد کپسول پلی فنون E و به ۴۸ مرد قرص دارونما داده و سپس انها را مورد مقایسه قرار دادند. محققان دریافتند افزایش قابل توجهی در میزان EGCG پلاسمای خون مردانی که پلی فنون E مصرف کرده بودند حاصل شده است. در عین حال کاهش قابل توجهی در میزان آنتی ژن خاص پروستات موسوم به PSA مشاهد شد. PSA نشانگری است که تلفیق آن با سایر عوامل پرخطر احتمال بروز سرطان پروستات را افزایش می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
افراد چای سبز را بدون استفاده از قند و شکر بنوشند و برای استفاده از چای سیاه نیز مصرف قند و شکر را کاهش داده و یا از حبه های کوچک قند استفاده کنند.

ایسنا: ‌یک متخصص تغذیه به وجود ماده کاهش دهنده اشتها در چای سبز اشاره و تصریح کرد: افراد می‌توانند برای کاهش اشتهای خود از چای سبز استفاده کنند.

دکتر یحیی پاسدار، چای سبز را منبع غنی آنتی اکسیدان عنوان کرد و افزود: این امر موجب شده تا چای سبز نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و برخی سرطانها داشته باشد.

وی به وجود ماده کاهش دهنده اشتها در چای سبز اشاره کرد و گفت: این امر نیز موجب شده تا از چای سبز در کنترل چاقی استفاده شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه چای سبز و سیاه هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و در سلامتی نقش دارند، عنوان کرد: مشکل چای سیاه مصرف آن به همراه قند و شکر است.

وی با بیان اینکه استفاده از همه دم کرده‌ها از جمله چای سیاه و سبز در همه دنیا مرسوم است، گفت: متاسفانه در کشور ما مصرف چای سیاه همراه با مصرف مقادیر بسیاری قند و شکر است.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: افراد چای سبز را بدون استفاده از قند و شکر بنوشند و برای استفاده از چای سیاه نیز مصرف قند و شکر را کاهش داده و یا از حبه های کوچک قند استفاده کنند.

پاسدار در خصوص چگونگی بهتر کردن طعم چای سبز عنوان کرد: می توان به این منظور از طعم دهنده‌های مرسوم چای مانند هل، دارچین و زعفران استفاده کرد.

وی در خصوص استفاده بیش از حد از چای‌های عطری به منظور خوش طعم کردن چای هشدار داد و اظهار کرد: اسانس های شیمیایی موجود در چای های عطری می تواند در دراز مدت سلامتی افراد را به خطر اندازد.

 



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

بيشتر مردم فکر مي کنند چاي سبز فقط براي سلامتي مفيد است.خبرگزاري آريا-بيشتر مردم فکر مي کنند چاي سبز فقط براي سلامتي مفيد است.

بيشتر مردم فکر مي کنند چاي سبز فقط براي سلامتي مفيد است.با اينکه به شما در کاهش وزن و بهبود متابوليسم بدن کمک ميکند , شما بايد در مورد فوايدي که براي پوست و مو شما دارد نيز مطالعه کنيد.
وجود آنتي اکسيدانهاي موجود در چاي سبز , سرعت روند پير شدن پوست را کم مي کند و پوست شما را جوان مي کند.علائم پيري پوست مثل خط هاي باريک و چين و چروک پوست و غيره , زماني که به پوست آبرساني نشود و نزديک دوران يائسگي باشد به وجود ميايد.به منظور مبارزه با اين امر, نوشيدن چاي سبز روزانه باعث کاهش خطوط ظاهر پوست شماو افزايش توليد کلاژن مي شود.
از بين بردن چشمان پفي :
تي بگ سرد چاي سبز مي تواند در از بين بردن پف چشمها و سياهي دور چشم کمک کند و باعث کاهش رگهاي خوني زير چشم شود که باعث کاهش پف کردگي چشم ها و سفت شدن پوست مي شود پس بايد گفت چاي سبز يک داروي طبيعي است.
افزايش رشد مو
چاي سبز و تقويت ريشه مو :
وجود EGCG در چاي سبز باعث ميشود ريشه مو تقويت و به آماده سازي فوليکولهاي مو براي رشد مجدد کمک کند.همچنين به دليل دارا بودن کاتچين با افزايش گردش خون , باعث تحريک رشد مو مي شودکمک مي کند.
پوست سر را پاک مي کند.
انگل ها و عفونت هاي ديگر دليل بر ضعيف شدن ريشه و ريزش مو مي شوند.چاي سبز همه باکتري ها و انگل هاي قارچي را از پوست سرتان تميز مي کند.

اين انگل ها باعث ضعيف شدن ريشه مو ها و ريزش آنها مي شوند.



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

به گزارش ؛دکتر کوروش جعفریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری سینا بهترین نوع چای را چای سفید دانست و گفت: چای سفید دارای آنتی اکسیدان بالا و خاصیت بی‌شماری است که متاسفانه عادت غلط تغذیه‌ای باعث شده است تا چای سفید کمتر مصرف شود.

وی با اشاره به خاصیت زیاد چای سبز افزود: چای سبز آنتی اکسیدان بسیاری دارد که در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص در پیشگیری از بیماری دیابت موثر است و طی تحقیقاتی در پیشگیری از سرطان پوست و معده کارساز شناخته شده است.

این استاد دانشکده علوم پزشکی تهران کمتر مصرف کردن چای سبز را به دلیل مزه آن دانست و گفت: بسیاری از افراد چای سبز را به دلیل مزه و طعم آن مصرف نمی‌کنند که می‌توانند از طعم دهنده‌های طبیعی استفاده کنند و آن را با طعم شیرین و بهتری بنوشند.

جعفریان مصرف بیش از حد چای سیاه را اشتباه دانست و گفت: متاسفانه به دلیل عادت نادرست تغذیه‌ای؛ مصرف چای سیاه از چای سفید و سبز بالا‌تر است در حالی که اگر چای سیاه استاندارد‌های لازم را نداشته باشد و از رنگ و مواد مصنوعی وافزودنی تهیه شده باشد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

مضرات نوشیدن فراوان چای سیاه
وی ادامه داد: مصرف فراوان چای سیاه باعث می‌شود تا اسید سولفوریک در بدن افزایش پیدا کند و برای بیماران نقرس و سنگ کلیه مضر است، همچنین مصرف چای سیاه، موجب می‌شود تا بیماری‌های یبوست، استرس و کم خونی در افراد تشدید پیدا کند.

جعفریان دمنوش آویشن را چای بسیار پر خاصیتی دانست و اظهار کرد: طبق مطالعه‌ای که در خارج از کشور صورت گرفته است، مصرف آویشن ریسک سکته مغزی را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 583
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

ک متخصص تغذیه به وجود ماده کاهش دهنده اشتها در چای سبز اشاره و تصریح کرد: افراد می‌توانند برای کاهش اشتهای خود از چای سبز استفاده کنند.

 

دکتر یحیی پاسدار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، چای سبز را منبع غنی آنتی اکسیدان عنوان کرد و افزود: این امر موجب شده تا چای سبز نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و برخی سرطانها داشته باشد.

 

وی به وجود ماده کاهش دهنده اشتها در چای سبز اشاره کرد و گفت: این امر نیز موجب شده تا از چای سبز در کنترل چاقی استفاده شود.

 

این متخصص تغذیه با بیان اینکه چای سبز و سیاه هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و در سلامتی نقش دارند، عنوان کرد: مشکل چای سیاه مصرف آن به همراه قند و شکر است.

 

وی با بیان اینکه استفاده از همه دم کرده‌ها از جمله چای سیاه و سبز در همه دنیا مرسوم است، گفت: متاسفانه در کشور ما مصرف چای سیاه همراه با مصرف مقادیر بسیاری قند و شکر است.

 

این متخصص تغذیه توصیه کرد: افراد چای سبز را بدون استفاده از قند و شکر بنوشند و برای استفاده از چای سیاه نیز مصرف قند و شکر را کاهش داده و یا از حبه های کوچک قند استفاده کنند.

 

پاسدار در خصوص چگونگی بهتر کردن طعم چای سبز عنوان کرد: می توان به این منظور از طعم دهنده‌های مرسوم چای مانند هل، دارچین و زعفران استفاده کرد.

 

وی در خصوص استفاده بیش از حد از چای‌های عطری به منظور خوش طعم کردن چای هشدار داد و اظهار کرد: اسانس های شیمیایی موجود در چای های عطری می تواند در دراز مدت سلامتی افراد را به خطر اندازد.



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
 
 

محققان علوم پزشکی اعلام کردند چای سبز سلول های سرطانی دهان را می کشد و به سلامت فرد کمک شایانی می کند، بدون آنکه به سلول های سالم، آسیبی برسد.

 



به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشتر مشخص شده بود که با نوشیدن چای سبز می توان وزن را کم کرد، دیابت را کنترل کرد، از قلب محافظت کرد، از شر سیگار رهایی یافت و ایمنی بدن را نیز بالا برد.


بر اساس مطالعه محققان که نتایج آن در شماره اخیر نشریه تحقیقات غذا و تغذیه مولکولی منتشر شد، ترکیبی به نام اپی گالو کاته کین سه گالات با نام اختصاری ای جی سی جی EGCG در چای سبز وجود دارد که روندی را داخل میتوکندری ها کلید می زند که به کشته شدن سلول های سرطانی می انجامد بدون آنکه به سلول های سالم ، صدمه ای برسد.


پیشتر در یکی از مطالعات محققان که نتایج آن در همین نشریه چاپ شده بود این ماده به عنوان آنتی اکسیدانی شناخته شده بود که در برابر بیماری های تخریبی مرتبط با سن می ایستند.


:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

تهران - ایرنا - متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نوشیدن چای سبز در پیشگیری از پوسیدگی دندان، رفع بیماری های قلبی، استرس و خستگی مزمن و نیز اختلالات پوستی و کاهش التهاب موثر است.

 

دکتر سیدمهدی شادنوش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بطور کلی حدود 80 درصد چای مصرفی در دنیا از نوع سیاه و فقط 20 درصد آن چای سبز است.

وی ادامه داد: تمام انواع چای ها از جوشاندن برگ های خشک تهیه می شود که درجه اکسیداسیون این برگ ها نوع چای را مشخص می کند.

شادنوش تصریح کرد: چای سبز از برگ های غیراکسید شده تهیه می شود و کمترین میزان فراوری را در بین انواع چای دارد؛ به همین دلیل از سالم ترین نوشیدنی های موجود بوده و دارای بیشترین مقادیر آنتی اکسیدان و پلی فنل های مفید است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه چای سبز دم کرده که مواد شیرین کننده به آن افزوده نشده باشد، یک نوشیدنی فاقد کالری است، افزود: میزان کافئین موجود در چای سبز نسبت به چای سیاه کمتر است.

شادنوش ادامه داد: براساس مستندات انستیتو ملی سرطان آمریکا، پلی فنل های موجود در چای از رشد تومور در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی جلوگیری کرده و اثرات مخرب اشعه ماورا بنفش را خنثی می کنند.

وی افزود: در جوامع با مصرف بالای چای سبز، میزان سرطان کمتر است، البته این مساله ممکن است به علت سبک زندگی سالم تر این افراد باشد.

شانوش گفت: اثرات مفید چای سبز بر انواع زیادی از سرطان ها گزارش شده، اما تاکنون مکانیسم دقیق این نوشیدنی مشخص نشده است.



** چای سبز به عنوان ماده کاهنده وزن توصیه نمی شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: برخلاف تبلیغات گسترده و ادعاهای موجود مبنی بر اثرات چای سبز بر کاهش وزن، این نوشیدنی فقط می تواند اثرات کوچک و غیر چشمگیری در کاهش وزن افراد چاق داشته باشد و به عنوان ماده کاهنده وزن قابل توصیه نیست.

شادنوش درمورد منع مصرف چای سبز نیز افزود: مصرف چای سبز معمولا موارد منع خاصی ندارد.

وی ادامه داد: افراد با حساسیت زیاد به کافئین که عوارضی مانند بی خوابی، استرس، تحریک پذیری، تهوع یا اختلالات معدی را تجربه می کنند و افراد دریافت کننده داروهای ضد انعقاد، باید با احتیاط بیشتری چای سبز مصرف کنند.



** اثرات مضر قرص های چای سبز

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: قرص های چای سبز به علت مقادیر بالای مواد موثره ممکن است اثرات مضری بر افراد داشته باشد.

شادنوش افزود: مصرف این قرص ها برای زنان باردار یا شیردهی که مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا، اختلالات کبدی و کلیوی، زخم های معده و اختلالات اضطرابی دارند باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
در کسانی که 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز (حداقل 150 گرم چای در ماه) می نوشیدند، خطر سرطان های گوارشی 21 درصد کمتر گزارش شد و در زنانی که به مدت 20 سال به طور مداوم از چای سبز استفاده کرده بودند، خطر این نوع سرطان ها 27 درصد کمتر از سایرین بود.

معجزه چای سبز برای خانم هامصرف منظم و مداوم چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان های گوارشی در خانم ها همراه است.

تحقیقات انجام شده در مرکز سرطان امریکا نشان می دهند در زنانی که چای سبز می نوشند، خطر ابتلا به برخی سرطان های دستگاه گوارش به ویژه سرطان مری، معده و کولورکتوم (بخش انتهایی روده بزرگ) کمتر است. نتایج این مطالعه در نشریه امریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است.

برای انجام این تحقیق در حدود 75000 زن چینی میانسال و سالمند انتخاب شدند. در ابتدای مطالعه مصرف چای، نوع چای مصرفی و میزان آن در این گروه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که مصرف منظم و مداوم چای سبز (حداقل 3 بار در هفته، به مدت بیش از 6 ماه) با 17 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان های گوارشی همراه است.

با مصرف مقادیر بالاتر چای سبز، درصد کاهش خطر این نوع سرطان ها باز هم بیشتر بود. به خصوص در کسانی که 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز (حداقل 150 گرم چای در ماه) می نوشیدند، خطر سرطان های گوارشی 21 درصد کمتر گزارش شد و در زنانی که به مدت 20 سال به طور مداوم از چای سبز استفاده کرده بودند، خطر این نوع سرطان ها 27 درصد کمتر از سایرین بود.

چای سبز حاوی ترکیبات شیمیایی طبیعی موسوم به پلی فنل ها از جمله کاتچین می باشد. کاتچین ها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با مهار آسیب DNA و توقف رشد تومور، از سرطان پیشگیری می کنند.

منبع: سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

چای سبز را 2 ساعت قبل يا بعد از غذا بنوشيد.نتايج برخي بررسي‌ها نشان داده است چاي سبز در صورتي که به همراه غذا مصرف شود، مي‌تواند جذب چربي را کم کند و موجب لاغري شود...
از سوي ديگر، توصيه مي‌شود نوشيدن چاي حداقل به 2 ساعت بعد از صرف غذا موکول شود تا به اين ترتيب در جذب آهن موجود در غذا خللي وارد نشود.

موضوعي که بايد در اين خصوص در نظر گرفت، تاثير چاي بر کاهش جذب آهن است. خيلي‌ها تصور مي‌کنند که تنها چاي سياه است که موجب کاهش جذب آهن مي‌شود و خوردن‌اش را بايد حداقل 1 ساعت بعد از غذا به تأخير انداخت؛

در صورتي که از اين نظر، تفاوتي بين چاي سبز و سياه نيست؛ زيرا پلي‌فنول‌هاي موجود در هر 2 نوع آنها مانع جذب اين ماده معدني ارزشمند مي‌شوند. در ضمن، بيان موضوعي مانند تاثير چاي بر کاهش جذب چربي و کاهش وزن نيز چندان علمي نيست و بايد مقدار، زمان مصرف، غلظت چاي و حتي نوع غذاي مصرفي با آن روشن شود. اگر چاي سبز مانند چاي سياه غليظ باشد، در بحث آهن غيرهِم تاثير مي‌گذارد.

تاثير چاي و تداخل آن بر جذب آهن در رژيم‌هاي غذايي با رژيم هاي لاغري ، رژيم هاي چاقي - گوشت از نظر جذب اين ماده مغذي مشکلي ايجاد نمي‌کند ولي در منابع غذايي غيرگوشتي موجب بروز تداخل مي‌شود.
به‌طور کلي، آهن در مواد غذايي به دو شکل منابع هِم که در انواع گوشت‌ها يافت مي‌شود و منابع غيرهِم که در تمامي مواد غذايي گياهي است به چشم مي‌خورد. بررسي‌ها نشان داده‌اند که ترکيبات موجود در چاي مي‌توانند با آهن غير هِم ترکيب شده و جذب اين نوع از آهن را پايين آورند.

بنابراين توصيه مي‌شود چاي (چه سبز، چه سياه) همراه غذاهاي غيرگوشتي مصرف نشود؛ زيرا سبب بروز تداخل و کاهش جذب آهن مي‌شود.

بهترين زمان براي مصرف چاي يکي‌دو ساعت قبل يا بعد از غذاست؛ زيرا غذا تا بخواهد به مرحله هضم برسد، بايد يک سري مراحل را در دستگاه گوارش طي کند؛ به‌ويژه اگر غذاي مصرفي چرب باشد، هضم غذا 2 تا 4 ساعت طول خواهد کشيد و تا زماني که به مرحله هضم برسد مي‌توان چاي را مصرف کرد اما در هر حال مصرف چاي با غذا چون روي هضم آن تاثير مي‌گذارد، درست نبوده و عادت غذايي مناسبي تلقي نمي‌شود.

از سوي ديگر، صرفاً نوشيدن چاي با هدف کاهش وزن نيز اقدامي منطقي به حساب نمي‌آيد. اينکه افراد فقط با مصرف يک ماده غذايي خاص به لاغري دست پيدا کنند، نه توصيه مي‌شود و نه علمي است؛ زيرا کاهش کالري دريافتي در مقايسه با کالري مصرفي است که مي‌تواند بيشترين نتيجه يا همان کاهش وزن مورد انتظار را به همراه آورد.
رژيم هاي لاغري ، رژيم هاي چاقي - salamat.ir

چای سبز را 2 ساعت قبل يا بعد از غذا بنوشيد.نتايج برخي بررسي‌ها نشان داده است چاي سبز در صورتي که به همراه غذا مصرف شود، مي‌تواند جذب چربي را کم کند و موجب لاغري شود...
از سوي ديگر، توصيه مي‌شود نوشيدن چاي حداقل به 2 ساعت بعد از صرف غذا موکول شود تا به اين ترتيب در جذب آهن موجود در غذا خللي وارد نشود.

موضوعي که بايد در اين خصوص در نظر گرفت، تاثير چاي بر کاهش جذب آهن است. خيلي‌ها تصور مي‌کنند که تنها چاي سياه است که موجب کاهش جذب آهن مي‌شود و خوردن‌اش را بايد حداقل 1 ساعت بعد از غذا به تأخير انداخت؛

در صورتي که از اين نظر، تفاوتي بين چاي سبز و سياه نيست؛ زيرا پلي‌فنول‌هاي موجود در هر 2 نوع آنها مانع جذب اين ماده معدني ارزشمند مي‌شوند. در ضمن، بيان موضوعي مانند تاثير چاي بر کاهش جذب چربي و کاهش وزن نيز چندان علمي نيست و بايد مقدار، زمان مصرف، غلظت چاي و حتي نوع غذاي مصرفي با آن روشن شود. اگر چاي سبز مانند چاي سياه غليظ باشد، در بحث آهن غيرهِم تاثير مي‌گذارد.

تاثير چاي و تداخل آن بر جذب آهن در رژيم‌هاي غذايي با رژيم هاي لاغري ، رژيم هاي چاقي - گوشت از نظر جذب اين ماده مغذي مشکلي ايجاد نمي‌کند ولي در منابع غذايي غيرگوشتي موجب بروز تداخل مي‌شود.
به‌طور کلي، آهن در مواد غذايي به دو شکل منابع هِم که در انواع گوشت‌ها يافت مي‌شود و منابع غيرهِم که در تمامي مواد غذايي گياهي است به چشم مي‌خورد. بررسي‌ها نشان داده‌اند که ترکيبات موجود در چاي مي‌توانند با آهن غير هِم ترکيب شده و جذب اين نوع از آهن را پايين آورند.

بنابراين توصيه مي‌شود چاي (چه سبز، چه سياه) همراه غذاهاي غيرگوشتي مصرف نشود؛ زيرا سبب بروز تداخل و کاهش جذب آهن مي‌شود.

بهترين زمان براي مصرف چاي يکي‌دو ساعت قبل يا بعد از غذاست؛ زيرا غذا تا بخواهد به مرحله هضم برسد، بايد يک سري مراحل را در دستگاه گوارش طي کند؛ به‌ويژه اگر غذاي مصرفي چرب باشد، هضم غذا 2 تا 4 ساعت طول خواهد کشيد و تا زماني که به مرحله هضم برسد مي‌توان چاي را مصرف کرد اما در هر حال مصرف چاي با غذا چون روي هضم آن تاثير مي‌گذارد، درست نبوده و عادت غذايي مناسبي تلقي نمي‌شود.

از سوي ديگر، صرفاً نوشيدن چاي با هدف کاهش وزن نيز اقدامي منطقي به حساب نمي‌آيد. اينکه افراد فقط با مصرف يک ماده غذايي خاص به لاغري دست پيدا کنند، نه توصيه مي‌شود و نه علمي است؛ زيرا کاهش کالري دريافتي در مقايسه با کالري مصرفي است که مي‌تواند بيشترين نتيجه يا همان کاهش وزن مورد انتظار را به همراه آورد.

 



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
دلایل زیادی وجود دارد که ما از یک فنجان چای داغ لذت ببریم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ما عطر گونه های مختلف چای را دوست داریم، در دست گرفتن یک لیوان چای داغ در یک صبح سرد زمستانی و گرم شدن دست ها دلنشین است و مزه مزه کردن چای در مقابل شومینه یک راه عالی برای رسیدن به آرامش است و مهمتر اینکه پس از گذراندن یک روز پر دغدغه بهترین معجون برای رفع خستگی و تجدید قوای جسمی است ...

در بین چای ها خصوصا برای ما ایرانی ها بطورکلی می توان گفت نوشیدن چای معمولی طرفداران زیادی دارد. اما به جز چای معمولی چای های گیاهی دیگری هم هستند که جنبه دارویی دارند و خواص آنها درمان بیماری های متعددی را موجب می شوند. در ادامه گونه هایی از چای های گیاهی به همراه خواص آنها را برای شما دوستان پرشین استار بازگو می کنیم. امید که همواره شاد و سلامت باشید.




چای گل گاوزبان و سنبل طیب (طبیعت گرم و تر)

 

خواص: آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد سردردهای عصبی، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع، تقویت کننده قوای جنسی

طرز تهیّه: 4 قاشق چایخوری گل گاوزبان یا 1 قاشق سنبل طیب بعلاوه 1 عدد لیموعمانی




چای بادرنجبویه (طبیعت بسیارگرم)

 

خواص: در بعضی مزاج ها بالا برنده فشارخون، مقوی قلب و اعصاب خون ساز، تقویت کننده سلول هـای مغزی، خـواب آور، آرام بخش، نشاط آور، ضد بوی بددهان (گیاه مورد علاقه حضرت علی (ع))

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات

تذکر: افرادی که دچار فشار خون هستند با احتیاط مصرف کنند.




چای دارچین (طبیعت گرم و خشک)

 

خواص: محّرک اعصاب، ضد وسواس و جنون، مؤثر در درمان ناراحتی های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن، مفرّح و تقویت امور جنسی، تقویت کبد و معده

طرزتهیّه: چند قلم دارچین + 2 لیوان آب چوش + نبات




چای زنجبیل (طبیعت گرم و خشک)

خواص: بالا برنده فشارخون، ضدضعف اعصاب، تقویت حافظه، ضد درد مفاصل، تقویت کننده قوای جنسی، مقوی معده، خون ساز، ضد سم غذایی

طرزتهیّه: یک قاشق چایخوری کوبیده زنجبیل + 2 لیوان آب جوش + نبات




چای اسطو خودوس (طبیعت گرم و خشک)

خواص: آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلول های مغزی، ضدمیگـرن ضدزکام و آسم و برونشیت، ضد اگزما، مؤثر در درمان روماتسیم

طرز تهیّه:یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات




چای آویش (طبیعت معتدل)

خواص: بالا برنده فشارخون، تقویت اعصاب، رفع کولیتهای مزمن، مدر ( ادرارآور)، ضد انگل و رطوبت بدن، ضد صفرا، مؤثر در درمان زکام ، سرفه و آسم، اشتهـارآور، کاهش دهنده غلظت خون، مقوی جهاز هاضمه ( گوارش )، تقویت بینایی

طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات



چای نعنا یا پونه (طبیعت گرم)

خواص: ضداسهال و استفراغ، ضد نفخ، مقوی معده، خوش بوکننده دهان، رفع خستگی، مؤثردردرمان بیماری های ریوی از جمله تنگی تنفس آسم، سرفه، مقوی قلب ، مؤثردر درمان سرماخوردگی

طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات




چای اکلیل کوهی (طبیعت گرم و معتدل)


خواص: گیاه معجزه گر، مقوی اعصاب، مدر (ادرارآور)، ضد عفونت کلیه، ضد صفرا، ضددلهره و اضطراب، ضد زکام و سرما خوردگی، آسم، سیاه سرفه تقویت کننده بدن، مقوی معده، ضد دردهای روماتیسمی، استخوان و کمر، مؤثر در دفع سنگهای کلیه و کیسه صفرا

طرز تهیّه: 2 قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات




چای مرزنجوش (طبیعت گرم)


خواص: آرام بخش، بهترین داروی میگرن کهنه و سردردهای، ضد نفخ، ضد سرماخوردگی، ضد اسهال، خلط آور، تب بر، اشتهاآور

طرز تهیّه: 1قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات




چای بهارنارنج (طبیعت گرم)


خواص: آرام بخش، تقویت کننده قلب و اعصاب، مفرح و نشاط آور

طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات




چای گلپر (طبیعت گرم و خشک)


خواص: تقویت کننده قوی حافظه، ضد فراموشی، ضد صرع، کمک به درمان اسهال، تقویت کننده قوه جنسی کمک به هضم غذا، اشتهاآور، ضد جوش و دُمل

طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری + 2 لیوان آب جوش + نبات



چای آلبالو (دم کرده میوه آلبالو)

خواص: اشتهاآور، کمک به هضم غذا، پایین آورنده فشارخون

طرز تهیّه: آلبالو رسیده بدون دم 200 گرم + 4 لیوان آب جوش + نبات




چای دارچین و زنجبیل


خواص: این نوشیدنی برای تسکین دردهای دوران پریود خانم ها بسیار مفید است.

طرز تهیّه: چوب دارچین خرد شده یک قاشق غذاخوری + زنجبیل به اندازه یک بندانگشت یا یک قاشق چایخوری پودرآن + 3 لیوان آب جوش 30 دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد، در زمان مصرف بهتر است با کمی عسل شیرین شود.




چای پونه کوهی و آویش

خواص: این نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده و خاصیّت ضد عفونی کننده دارد، برای سرماخوردگی و دردهای پریود خانم ها بسیار مناسب است.

طرز تهیّه: یک قاشق غذاخوری آویش + یک قاشق غذاخوری پونه + 3 لیوان آب جوش (بهتراست در زمان مصرف با عسل شیرین شود)




چای میوه گل نسترن (طبیعت گرم)

 

خواص: پایین آورنده فشار خون و قندخون، سرشار ویتامین ث، ضد سرماخوردگی، مقوی معده، ضد اسهال

طرز تهیّه: میوه گل نسترن (15 عدد) در یک قوری (2 لیوان آب جوش) به همراه مقداری نبات دم کرد میل شود.




چای سبز


خواص: ضد سرطان، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهش پرفشاری خون، ضد افسردگی، سبب پایین آمدن خطر بیماری انسداد شریان‌ها می‌‌شود، خطر لخته شدن خون و سکته‌ها را کاهش میدهد.

تذکّر: در اصل گیاه چای سبز و سیاه یکی است. در صورتی که برگ تازه چای را به سرعت خشک کنند چای سبز به دست می آید ولی زمانی که برگ چای مورد تخمیر قرار گیرد تغییراتی در رنگ و بـو، مزه و مواد و اثرات آن نسبت به چای سبز ایجاد می شود و چای سیـاه به دست می آید.




چای سیاه (چای معمولی)

 

خواص: خواص چای سیاه یا همان چای معمولی کمتر از چای سبز است.

عوارض چای سیاه:
1. افزایش ترشح اسید معده که باعث تشدید ناراحتی های معده می شود.
2. چای سیاه مانع از جذب آهن شده و کم خونی ناشی از فقرآهن را تشدید می کند.
3. کافئین موجود در چای سیاه احتمال ایجاد بیماری سیستیت در پستان خانم ها را افزایش می دهد.
4. از نظر طب اسلامی و سنتی چای سیاه باعث افزایش تولید خلط سودا در بدن می شود.

تذکرات در مورد چگونگی دم کردن چای های گیاهی :
1. برای دم کردنی های گیاهی بهتر است از قوری های چینی یا شیشه ای استفاده شود.
2. قوری را روی حرارت غیر مستقیم کتـری یـا سمـاور قرار دهیم.
3. برای دم کشیدن 15 دقیقه کافی است امّا هر چه بیشتر دم بکشد بهتر است.
4. چای را صاف نموده و میل نمائید.
5. دم کشیده و صاف کرده این چای ها تا چند روز قابل مصرف است.

 

 


توصیه ها در مورد نوشیدن انواع چای


1.
زیاده روی در مصرف هیچکدام از چای ها مفید نیست ولی آنچه شامل همه ی آنها می شود اینست که انواع چای ها خاصیت ضد‌پیری دارند.

2. بهتر است از چـای هایی استفاده شود که بدون مـواد افزونی همچون رنگ دهنده و طعم دهنده ها باشد.

3. جهت کاهش مضرات چای بهتر است با مصلح آن مصرف شود مصلح چای دارچین و یا هل است.

4. هرگز فراموش نکنید که مصرف یک نوع چای گیاهی به طور مداوم باعث بروز عوارض زیادی می شود. از این رو پیشنهاد می شود در طول هفته چای های گیاهی مختلفی که برای شما مفید هستند را بنوشید تا دچار عوارض ناشی از مصرف زیاد آن نشوید. بطور مثال: خوردن چای معمولی به طور مداوم باعث خشکی روده و معده، خشکی سر و سردشدن مغز، بیماریهای کبدی، استسقاء، گرفتگی عضلات و کمبود آهن می شود. خوردن قهوه به طور مداوم باعث اعتیاد به کافئین، ناآرامی، سردرد، بیماری های کبدی میشود. خوردن گل گاوزبان به طور مداوم باعث تپش قلب، کم شدن سوی چشم می شود.



:: بازدید از این مطلب : 678
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

بهترين داروي گياهي براي پوست شما چاي سبز است.

بهترين داروي گياهي براي پوست شما چاي سبز است. اين چاي گياهي از زمين هاي کشاورزي خطه سر سبز گيلان جمع آوري مي شود. چاي سبز بهترين انتخاب براي پوست شما است. چاي سبز موادي داره که روند پيري پوست رو معکوس مي‌کنه. مصرف چاي سبز رد سن رو از روي پوست کمرنگ مي‌کنه و با افزايش خاصيت ارتجاعي پوست مانع ايجاد چروک مي‌شه که نماد پيري پوسته.

يکي از مهم‌ترين خواص چاي سبز روي پوست اينه که اشعه مضر خورشيد رو خنثي مي‌کنه. اشعه ماورابنفش همون چيزيه که براي فرار از دستش به کرم‌هاي ضدآفتاب پناه مي‌بريم. اما چاي سبز به کمک پوست مي‌ره و نقش يه لايه UV رو براي پوست بازي مي‌کنه.چهارمين و يکي از حياتي‌ترين خواص نوشيدن چاي سبز اينه که از ابتلا به سرطان‌ها از جمله سرطان پوست پيشگيري مي‌کنه.

چاي سبز، علاوه بر تمام ويژگي‌هاي درماني که دارد، مي‌تواند در نگهداري از پوست و زيبايي شما هم تاثير گذار باشد. چاي سبز منبع سرشار از پلي‌فنول‌ها و آنتي‌اکسيدان‌ها است که آن را به يک ماده ضد پيري، ضد التهاب و ضد سرطان تبديل کرده است. اين نوشيدني معجزه‌آسا در ترکيب بيشتر داروهاي گياهي محافظت از پوست استفاده مي‌شود.

 

چاي سبز همچنين به عنوان يک محافظ قوي، مي‌تواند وظيفه حفاظت از پوست در معرض آفتاب، جذب راديکال‌هاي آزاد و کاهش التهاب ناشي از اشعه هاي مضر UV را بر عهده بگيرد. اولين خاصيت چاي سبز براي پوست از روحيه جنگنده اين چاي در مقابل راديکال‌هاي آزاد نشات مي‌گيره. راديکال‌هاي آزاد در شرايط نرمال وقتي بدن در معرض نور خورشيد، آلودگي و دود سيگار قرار مي‌گيره فعال مي‌شن.

 

چاي سبز آنتي‌اکسيدان‌هايي داره که سوار جريان خون مي‌شن و به جنگ اين راديکال‌ها مي‌رن. پيروزي چاي بر اين راديکال‌ها تاثير خودش رو روي پوست مي‌ذاره. همين امروز چند کيسه چاي سبز تهيه کنيد و آن را در درون آب داغ دم کرده و بگذاريد خنک شوند. از اين به بعد به جاي شستن صورت خود با آب معمولي از اين محلول معجزه آسا استفاده کنيد.

 

بعد از شستن صورت با اين محلول آن را خشک نکنيد و بگذاريد به طور طبيعي خشک شود. پيروي دائمي از اين روش مي تواند به تدريج جاي زخم و جوش ها را در صورتتان بهبود بخشد. و از بروز مجدد آکنه نيز پيشگيري کند.علاوه بر آن شما با اين روش صاحب يک مرطوب کننده دست و صورت عالي شده ايد.

 

 

موهاي خود را حالت دهيد :

 

امروزه درمان سم زدايي از موها در بين مردم رواج بسياري پيدا کرده است. اگر چه استفاده از محصولاتي که بر پايه چاي سبز درست شده اند بسيار مفيد مي باشند، وليکن فوايد آنها اگر از چاي سبز خانگي کمتر نباشد بيشتر هم نيست. بعد از شستن موها با شامپو، به جاي استفاده از حالت دهنده هاي مو، از عصاره چاي سبز با آب به جاي نرم کننده مو استفاده کنيد. چاي سبز به خاطر مواد مغذي فراواني که دارد، موجب تقويت در رشد موها شده و تغذيه موها را بهبود مي بخشد.

 

 

چشم هايي درخشان و بدون پف و سياهي دور آن :

 

چشمان پف کرده و سياهي دور چشم ها، مساله اي است که اين روزها خيلي ها با آن درگيرند. يکي از روشهاي مؤثر براي درمان اين مشکلات استفاده از کمپرس چاي سبز مي باشد. از اين پس به جاي دور ريختن کيسه هاي تفاله چاي سبز، آنها را در يخچال بگذاريد تا خنک شوند. سپس از آنها به عنوان کمپرس روي چشمان خود به مدت حداقل 20 دقيقه استفاده کنيد. محتويات آنتي اکسيدان برگ چاي سبز، چشم ها را پاکسازي کرده و تنش ها و فشارهاي اطراف آن را بهبود مي بخشد.



:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

مصرف ميوه، سبزي و چاي سبز موجب کاهش ابتلا به سرطان مي شود

موج- يک متخصص تغذيه دانشگاه علوم پزشکي يزد گفت: عدم فعاليت و رفتارهاي نادرست تغذيه اي سهم بسزايي در بروز معضلات مهم بهداشتي دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر کاسب با اشاره به معضلات مهم بهداشتي يعني ديابت، سکته قلبي، سرطان‌ها و پوکي استخوان گفت: ديابت و سکته قلبي ازجمله بيماري‌هايي هستند که عدم فعاليت و رفتارهاي نادرست تغذيه‌اي سهم بسزايي در بروز آن‌ها دارد که با اجراي رفتارهاي کليدي سازمان جهاني بهداشت به‌خوبي مي‌توان از بروز ديابت و بيماري‌هاي قلبي عروقي پيشگيري کرد.
اين متخصص تغذيه افزود: افزايش وزن و چاقي موجب افزايش خطر ابتلا به سرطان‌هاي آندومتر، پستان، کيسه صفرا و کولون مي‌شود و کاهش کالري دريافتي ميزان ابتلا به تومور را کاهش مي‌دهد.
وي افزود: مصرف زياد قندهاي ساده موجب افزايش سطح هورمون انسولين خون شده و مي‌توانند درصد خطر رشد سلول‌هاي سرطاني را افزايش دهند.
وي افزود: رژيم‌هاي غذايي پرچرب درصد خطر ابتلا به سرطان‌هايي مثل کولون، رکتوم، مري، کيسه صفرا، پستان، تخمدان، آندومتر، پروستات، پانکراس و کليه را بالا مي‌برند.
اين پزشک متخصص اظهار داشت: مصرف ميوه و سبزي سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي دهان، حلق، حنجره، مري، ريه، معده، کليه، کولون، رکتوم و مثانه مي‌شود.
وي افزود: بهتر است ميوه‌ها و سبزي‌ها به‌صورت خام و تازه مصرف شوند. از خوردن قهوه، چاي و شکلات که داراي کافئين زياد است پرهيز کنيد، مصرف منظم چاي سبز سبب کاهش ابتلا به سرطان معده و پستان مي‌شود.
وي گفت: پوکي استخوان يا استئوپروز يک اختلال اسکلتي است که ويژگي بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگي قرار مي‌دهد.
وي اضافه کرد: استئوپروز يک بيماري خاموش و بدون علامت است دوسوم شکستگي‌هاي مهره‌اي به‌صورت خاموش بوده و با يک فشار مختصر مانند بلند کردن يک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ مي‌دهند. در سال 9۰، حدود 34 درصد از جمعيت ايران دچار پوکي استخوان بودند.
وي بيان کرد: کمبود مواد مغذي مانند کلسيم، پروتئين، ويتامين C و ويتامين D از علل اين عارضه است. کمبود ويتامين D در آسيا و نيز ايران يکي از دلايل مهم استئوپروز بشمار مي‌آيد. به منظور تأمين ويتامين D در روزهاي پاييز و بهار 20 تا 30 دقيقه در روز و در روزهاي گرم تابستان 15 تا 20 دقيقه تماس روزانه کافي است.
دکتر کاسب با اشاره به شعار امسال سازمان جهاني بهداشت « ايمني غذا از مزرعه تا سفره » گفت: پنج رفتار کليدي براي ايمني مواد غذايي عبارت‌اند از تميزي و پاکيزگي را حفظ کنيد، مواد غذايي خام و پخته را جدا نگهداري کنيد، مواد غذايي را کاملاً بپزيد، مواد غذايي را در دماي مناسب نگه‌داريد و از آب و مواد اوليه سالم استفاده کنيد.
اين متخصص تغذيه با اشاره به پنج رفتار کليدي براي يک رژيم غذايي سالم، گفت: به نوزادتان در شش ماه نخست زندگي فقط شير مادر بدهيد. مواد غذايي متنوعي را بخوريد، سبزي‌ها و ميوه‌ها را به‌اندازه کافي مصرف کنيد، از چربي‌ها و روغن‌ها به‌طور محدود استفاده کنيد، نمک و قند کمتري مصرف کنيد.

 



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

چای سبز,خواص چای سبز,خاصیت چای سبز

ممکن است از آن دسته از خانمها باشید که در دوران بارداری تصمیم به استفاده از چای سبز دارند و البته باید بدانید که مطالعات نیز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی مناسب باروری اعلام کرده است.

به طور کل باید دانست که این نوشیدنی در واقع سبب افزایش مخاط های دهانه رحم می شود یا شاید هم دوست دارید به هنگام صبح به جای نوشیدن قهوه از این نوشیدنی محتوی کافئین کم استفاده ‏کنید. اما آیا به راستی چای سبز می تواند برای رژیم قبل از بارداری بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر باشد. به نظر می رسد بعضی از جنبه های مفید چای سبز برای آن دسته از خانم هایی که باردار هستند یا برای باردار شدن تلاش می کنند مناسب نباشد.

آیا نوشیدن چای سبز در بارداری مجاز است
چای سبز و سیاه توانایی بدن برای جذب اسید فولیک را کاهش می دهد. چای سبز همچنین در جذب آهن نیز تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد که چای توانایی بدن در جذب آهن از منابع غیر گوشتی مثل لوبیاها را کم می کند.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و مشابه متوترکسات که ضد سرطان بوده عمل می کند و به همین دلیل است که گفته شده است مصرف چای سبز یعنی مبارزه علیه سرطان. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز می تواند آنزیمهای پرورش دهنده سرطان را مسدود کند. متاسفانه درست است که چای سبز این آنزیم در دوران بارداری را مسدود می کند اما مصرف چای سبز نیز می تواند منجر به کاهش فولات شود. پایین بودن سطح فولات در طول بارداری خطر نقص سیستم عصبی در جنین را افزایش می دهد.

نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای سبز در طول بارداری مانعی ندارد. از زمان های گذشته چای سبز یکی از نوشیدنی های سالم و مفید به حساب می آید . بهرحال تحقیقات اخیر نشان می دهد استفاده بیش از اندازه از چای سبز در طول بارداری احتمال بروز مشکلاتی را به همراه دارد.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیبات شیمیایی هستند که از تخریب سلول ها در داخل بدن جلوگیری می کنند. محققان بر این باورند که چای سبز از بدن در برابر بیماریهایی چون ناراحتیهای قلبی، فشار خون بالا و بعضی سرطان ها محافظت می کند. مطالعات دیگر نشان می دهد که نوشیدن چای سبز برای بهداشت دهان و دندان مفید بوده و علاوه بر اینکه باعث محکم شدن استخوان های بدن می شود، توانایی بدن در برابر باکتریها و عفونت های ویروسی را افزایش می دهد.

بعضی از پزشکان نوشیدن بیش از اندازه چای سبز را توصیه نمی کنند. مقدار زیاد چای سبز ممکن است بر میزان اسید فولیک یا فولات تاثیر بگذارد. اسید فولیک یکی از مهمترین مواد مغذی در طول بارداری است. یکی از تحقیقات نشان می دهد خطر نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا در نوزادانی که مادران آنها در زمان لقاح یا ابتدای بارداری از مقدار زیادی چای سبز استفاده کرده اند افزایش پیدا می کند.

اسپینا بیفیدا زمانی اتفاق می افتد که لوله اطراف سیستم عصبی مرکزی که لوله عصبی نامیده می شود، به طور کامل بسته نشود. نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا معمولا در اثر کمبود اسید فولیک بوجود می آید.

البته هنوز به طور قطع نمی توان گفت که اجتناب از نوشیدن چای سبز در طول بارداری خطر نقص لوله عصبی را کاهش می دهد اما در این خصوص تحقیقات بیشتری لازم است.

به خاطر داشته باشید که چای سبز همانند هر چای دیگری حاول مقداری کافئین بوده و باید در طول بارداری مصرف آن محدود شود. هرچند میزان کافئین در چای سبز پایین است، مصرف بالای آن در طول بارداری جایز نیست.

در نهایت چای سبز و هر نوع چای دیگر و قهوه می توانند جذب آهن از مواد غذایی را برای بدن مشکل کنند. بنابراین به خانم های باردار پیشنهاد می شود که نوشیدن چای سبز در طول روز به ۳ تا ۴ فنجان محدود شود.



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

تراز:سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از عوامل خطر ساز بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشارخون بالا، اختلالات چربی‌خون، افزایش قند خون و چاقی شکمی است که خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۲‌برابر و دیابت را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

 

تراز:سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از عوامل خطر ساز بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشارخون بالا، اختلالات چربی‌خون، افزایش قند خون و چاقی شکمی است که خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۲‌برابر و دیابت را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

،سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از عوامل خطر ساز بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشارخون بالا، اختلالات چربی‌خون، افزایش قند خون و چاقی شکمی است که خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۲‌برابر و دیابت را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.
چای سبز
در بروز سندروم متابولیک عواملی چون؛ وزن بالا، ژنتیک، اختلالات غددی، سنین بالاتر، مقاومت به انسولین و شیوه زندگی بویژه کم‌تحرکی و افزایش دریافت کالری نقش دارد. شیوع سندرم متابولیک همسو با افزایش میزان چاقی در جوامع روبه گسترش است و در آینده عامل خطر قوی‌تری نسبت به استعمال دخانیات در بروز بیماری‌های قلبی خواهد بود. چای و برگ گیاه کاملیا سیننسیس از گذشته تاکنون بعنوان درمانگر در جوامع شرقی مورد استفاده بوده و یکی از معمول‌ترین نوشیدنی‌های مورد استفاده بویژه در کشور‌های آسیایی است. بیشترین اثرات چای سبز مربوط به ترکیبات پلی‌فنولی آن می‌باشد که دارای فواید متعددی از جمله اثر ضدسرطان و اثرات کاهندگی بر چربی و قندخون است.چای سیاه فرآورده تخمیری برگ گیاه چای قبل از خشک شدن و بخاردهی و چای سبز خشک شده و بخار داده شده ‌‌این برگ‌ها بدون انجام فرایند تخمیر می‌باشد. در طی روند تخمیر (اکسیداسیون) آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ سبز چای تغییر ماهیت داده و کاهش می‌یابند.
نحوه تهیه چای سبز
ابتدا آب را گرم کنید تا دمای آن به حدود ۸۰ درجه سانتی گراد برسد. سپس به ازای هر لیوان مخصوص چای سبز ، یک قاشق مرباخوری (۵گرم) چای لازم است که درون صافی لیوان گذاشته و آب را اضافه کنید تا ۲-۳ دقیقه خیسانده شود. اندکی که تلخ شد چای را از لیوان جهت نوشیدن خارج کنید. دمای ۱۰۰ درجه یا جوش برای تهیه چای سیاه مناسب است. چای سبز همانند چای سیاه نیاز به دم کردن بر روی شعله ندارد.
چای سبز و کاهش وزن
نتایج مطالعه‌ای نشان داد مصرف بیش از ۱۰سال چای سبز با کاهش توده چربی بدن و دور کمر نسبت به افرادی‌ که مصرف نداشتند، همراه است، هر چند که مکانیزم آن معلوم نیست. در بعضی از مطالعات چای سبز همراه با برنامه غذایی و افزایش تحرک در کاهش وزن، دور کمر و توده چربی موثر بوده است. در کل مصرف یک ماده غذایی خاص جهت کاهش وزن علمی نیست، زیرا کاهش دریافت انرژی بهترین راه کاهش وزن است.
چای سبز و قند خون
در مطالعه‌‌ای، مصرف بیشتر از ۶ لیوان چای سبز در هفته با کاهش خطر دیابت همراه بود. در مطالعه دیگری در افراد سالم مصرف چای سبز، جذب کربوهیدرات را بعد از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات به میزان ۲۵درصد کاهش داد. در مطالعات بر روی حیوانات مکانیزم‌هایی چون کاهش جذب کربوهیدرات از طریق مهار آنزیم‌های هضم کننده آنها در دستگاه گوارش، برداشت گلوکز توسط عضلات و کاهش برداشت توسط بافت چربی، افزایش ترشح انسولین و حساسیت به انسولین بافتی موثر است. با ‌‌این‌حال در ارتباط با اثربخشی چای سبز بر کنترل قندخون دلایل قطعی وجود ندارد.
چای سبز و سلامت قلب و عروق
مطالعه‌‌ای نشان داد که بروز سکته مغزی در افرادی‌که بیشتر از ۵ لیوان چای سبز در هفته می‌نوشند کمتر است و کلسترول خون با مصرف ۹ لیوان در روز چای سبز ۸ میلی‌گرم درصد، کاهش بیشتری دارد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل چای سبز طی ۳ ماه در افراد چاق مبتلا به فشارخون منجر به کاهش تمامی اجزای سندرم متابولیک (فشارخون، قندخون ناشتا، کاهش تری‌گلیسیرید و افزایش HDL-C و سطح آنتی‌اکسیدان‌های سرم) شده، با ‌‌این‌حال بر وزن و نمایه توده بدن اثر قابل توجهی نداشت.کبد چرب حالتی است که در آن تجمع چربی در کبد ‌‌ایجاد می شود. در مطالعات حیوانی اثرات ترکیبات مفید چای به‌دلیل کاهش ساخت آنزیم سازنده اسید‌های چرب در کاهش چربی کبدی دیده شده است.
نگهداری چای سبز
از آنجا که گیاهان تازه درصد بالایی آب دارند (حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد) و به دلیل احتمال کپک‌زدگی نمی‌توان آن ها را به مدت طولانی نگهداری کرد، تولیدکنندگان، آن ها را خشک می‌کنند. منظور از خشک‌کردن، این است که آب آن ها درحدی گرفته می‌شود که زیر ۱۰ درصد آب داشته باشند. پس باید چای سبز نیز در مکانی نگهداری شود که تا حد امکان در معرض رطوبت، نور مستقیم و هوا نباشد؛ چون گیاهان خشکی مانند چای سبز به شدت جاذب رطوبت هستند و امکان کپک‌زدن دارند.نکته دوم در مورد نگهداری چای سبز این است که آن را در صورت امکان، در ظروف فلزی، آلومینیومی، شیشه‌ای تیره‌رنگ (مانند قهوه‌ای)، شیشه‌ای روشن و در انتها پلاستیکی نگهداری کنید. یادتان باشد که ظروف فلزی و شیشه‌ای تیره‌رنگ، باعث می‌شوند نور به‌طور مستقیم به چای یا هر گیاه دیگری نرسد بنابراین مناسب‌ترین ظروف برای نگه‌داشتن این محصولات، هستند.حواستان باشد که در ظروفتان را خیلی محکم ببندید تا هوا یا رطوبت به داخل آن نفوذ نکند و باعث خراب‌شدن محتویاتش نشود. ظروف فلزی، بهترین و ظروف پلاستیکی بدترین ظروفی هستند که می‌توان چای سبز را در آنها نگه داشت.ما می‌توانیم هم چای سبز و هم سایر گیاهان را اگر خشک باشند و درست نگهداری شوند، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه نگهداری کنیم. البته شاید بتوان این محصولات را برای مدت بیشتری هم نگهداری کرد اما به‌طور حتم پس از مدتی طولانی، کیفیتشان پایین می‌آید و نباید انتظار عطر و طعم انواع تازه را از آنها داشت.



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
یک کارشناس تغذیه به تاثیر چای سبز در پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی اشاره و تصریح کرد: استفاده از این نوع چای می تواند آمار ابتلا به سرطان را در جوامع کاهش دهد.

فرح روشن پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه چای سبز برگرفته از برگ گیاه چای بدون انجام عمل تخمیر بر روی آن است، گفت: چای سیاه پس از انجام عمل تخمیر بر روی برگ گیاه چای به دست می آید که از کیفیت غذایی پایینی برخوردار است.

وی تصریح کرد: تخمیر کیفیت و ارزش غذایی گیاه چای را پایین آورده و به همین علت برای به دست آوردن چای با حفظ ارزش غذایی، آن را در حالتی که برگ سبز است خشک می کنند.

وی اظهار کرد: چای سبز حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C بوده که عامل موثری در پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی محسوب می شود.

وی چای سبز را مانع مناسبی در جهت جذب چربی عنوان و تصریح کرد: این عامل موجب می شود تا از چای سبز در کاهش وزن استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که چاقی و افزایش وزن منشاء بسیاری از بیماریهاست، چای سبز با کاهش وزن بدن می تواند پیشگیری خوبی در زمینه ابتلای بسیاری از بیماریها داشته باشد.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: چای سبز همچنین می تواند عامل موثری در جهت پیشگیری از بسیاری بیماریهای باکتریایی، عفونی، استخوانی و سکته های قلبی به شمار رود.

وی افزود: با توجه به تاثیر چای سبز در پیشگیری از بروز سرطانها و نیز تاثیر آن در کاهش فشار خون و سکته های قلبی می توان گفت چای سبز می تواند آمار مرگ و میر در جوامع را کاهش دهد.

وی به طعم ناآشنای چای سبز اشاره و تصریح کرد: برخی معتقدند طعم چای سبز خوب نیست و این مسئله به جهت آن است که ذائقه مردم ایران به طعم این نوع چای عادت نکرده است.

روشن پور اظهار کرد: به منظور بهتر کردن طعم چای سبز می توان از طعم دهنده های مرسوم چای مانند دارچین، هل و زعفران استفاده کرد.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
حوضچه های آب گرمی هم وجود دارد که شاید کسی دلش نخواهد در آنها شنا کند. یکی از این مدل جکوزی ها استخرهای نوشیدنی در ژاپن وجود دارد.

بعید به نظر می رسد در دنیا کسی وجود داشته باشدکه از چند دقیقه نشستن در یک حوزچه آب گرم لذت نبرد. به غیر از آرامش بسیار دلپذیری که در این شرایط به انسان دست می دهد، علم پزشکی ثابت کرده که چند دقیقه شنا در یک حوزچه آب گرم و یا به اصطلاح جکوزی، می تواند به درمان درد مفاصل یا کوفتکی های بدن کمک کند.

استخر چای سبز و نوشابه در ژاپن!+عکس

در این میان البته حوضچه های آب گرمی هم وجود دارد که شاید کسی دلش نخواهد در آنها شنا کند. یکی از این مدل جکوزی ها استخرهای نوشیدنی در منطقه «هاکونه»، ژاپن است!

شاید باورش کمی سخت باشد اما در این منطقه 25 حوضچه گرم وجود دارد که البته در آنها به جای آب از نوشیدنی های مختلف نظیر چای سبز، نوشابه، شربت های میوه، شیرعسل، شیر قهوه، نسکافه و... استفاده شده است.

شنا کردن در خوراکی های خوشمزه به نظر جذاب نمی آید. خیلی از مردم هستند که دوست ندارند بدن آنها نوچ و چسبناک بشود اما به هر حال این حوضچه ها تعداد بسیار زیادی مشتری داشته و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

انواع چای در بازار موجود است؛ از چای سیاه گرفته تا چای سبز و اورلانگ (نوعی چای تایلندی) و چای سفید. منشا این چای‌ها همگی برگ گیاه چای است كه زادگاه آن كشور چین است. بسته به اینكه درجات تخمیر تا چه حد باشد، چای به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود. بیشترین درجه تخمیر را چای سیاه و كمترین درجه تخمیر را چای سبز دارد. چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینكه برگ چای باز شود، جوانه آن را كه یك غلاف كرك‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند. در فرآیند تخمیر (از زمانی كه برگ چای چیده می‌شود تا زمانی كه در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود) تغییراتی در تركیبات چای رخ می‌دهد؛ به‌نحوی‌كه در چای سبز و سفید مقدار كافئین به حداقل ممكن می‌رسد. پلی‌فنول‌هایی كه در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارد در چای سیاه بسیار كم هستند كه با نام كلی‌كاتچین یا كتكین شناخته می‌شوند. كتكین‌ها در واقع در چای سبز بالا، در چای سفید بسیار بالا و در چای سیاه بسیار كم هستند و در عوض، تركیبات پلی‌فنولی دیگر در آن وجود دارد.

بر خلاف انواع چای كه با آب جوش درست می‌شود، پیشنهاد می‌شود چای سفید با آبی با دمای حدود 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد تهیه شود. برای داشتن آبی با این دما باید آب را جوش آورد و بعد یك دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن كاهش یابد و بعدش با این آب، چای سفید را دم كرد.

برخی افراد فكر می‌كنند مصرف چای سفید یا چای سبز بر چای سیاه ارجحیت دارد اما این‌گونه نیست. چای سیاه خواص ضدسرطانی و آنتی‌اكسیدانی زیادی دارد. تركیباتی كه در انواع چای هست با هم متفاوت‌اند و هر یك، خواص آنتی‌اكسیدانی خاص خودشان را دارند. از دید دارویی، كافئین موجود در چای سفید و سبز كمتر است و طبیعتا مصرف مداوم آنها وابستگی‌ای را كه چای سیاه به وجود می‌آورد، به دنبال ندارد، بنابراین بهتر است در نوشیدن چای نیز تنوع را رعایت كرد.



:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
نخستین بار درعرصه علوم پزشكی جهان، محققان ایرانی موفق به تولید پماد گیاهی درمان سوختگی و جراحی از عصاره چای سبز شدند.

یزدفردا :شهركرد- نخستین بار درعرصه علوم پزشكی جهان، محققان ایرانی موفق به تولید پماد گیاهی درمان سوختگی و جراحی از عصاره چای سبز شدند.

به گزارش ایرنا، طرح تهیه و فرآوری پماد گیاهی درمان زخم سوختگی و جراحی بر پایه عصاره الكلی گیاه چای سبز، با شماره 73713 در اداره ثبت اختراعات سازمان مالكیت صنعتی به ثبت رسیده است.

طراحی و اجرای این پروژه تحقیقاتی به مدت دوسال از سوی'سید یزدان اسدی' و'ساره عزتی' دانشجویان دكترای پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهركرد با همكاری'پویا پارسائی'دانشجوی دكترای دامپزشكی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهركرد در مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهركرد انجام شده است.

یكی از محققان این پروژه گفت: داروی یاد شده دارای مزایایی نسبت به داروهای رایج شیمیایی است و مشابه داخلی و خارجی نیز ندارد.

'سید یزدان اسدی' روز یكشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در دسترس بودن و وفور گیاه چای سبز،راحتی استفاده و عدم نیاز به فرآوری پیشرفته در تولید،ارزانی و قیمت كم در مقایسه با دیگر داروهای شیمیایی، از ویژگی های این پماد گیاهی است.



به گفته وی، نداشتن عوارض جانبی فیزیولوژیك(اثرات آلژیك موضعی پوستی و سیستمیك) بر بدن، تاثیرپذیری زیاد بر زخم سوختگی درجه دو و زخم جراحی در مقایسه با گروه'شاهد' و گروه' وازلین'، جلوگیری از عفونت ثانویه پوستی بدلیل خواص آنتی باكتریال از دیگر ویژگی های بارز این پماد گیاهی می باشد.

این محقق ایرانی افزود: با توجه به مطالعه حاضر و مطالعات مشابه، این پماد می تواند به عنوان یك داروی جایگزین در درمان اسكار زخم مطرح باشد.

به گفته اسدی، این دارو به ثبت رسیده و به عنوان یك اختراع ناب آماده تجاری سازی و سرمایه گذاری است.

به گزارش ایرنا،هم اكنون در برخی موارد، جراحات ناشی از سوختگی و عمل جراحی به صورت شیمیایی درمان می شود.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

2326 11

محققانی در هنگ کنگ دریافته اند که استفاده از چای سبز ممکن است موجب حفظ سلامتی استخوان شود. آنان متوجه شده اند که در چای سبز موادی وجود دارد که موجب تحریک ساخته شدن استخوان شده و از بازجذب آن جلوگیری به عمل میاورند. نتیجه این تحقیق در مجله شیمی کشاورزی و غذایی Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است. آنها میگویند مصرف چای سبز این پتانسیل را دارد که به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کند.

چای سبز یکی از نوشیدنی های گرمی است که در سراسر جهان از آن استفاده میشود و تاکنون نتایج مفید آن در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی و بسیاری بیماری های دیگری نشان داده شده است و مطالعات اخیر بر روی انسان و محیط های کشت سلولی اثرات مفید آن را بر روی سلامت استخوان نشان میدهد ولی تاکنون مطالعات کمی صورت گرفته که نشان دهد چه مواد شیمیایی در چای سبز وجود دارد که موجب تاثیر آن بر روی استخوان میشود.

محققان محیط کشت سلولی را به مدت چند روز در معرض سه ماده شیمیایی مهم که در چای سبز وجود دارد قرار دادند. بعد از چند روز فعالیت یکی از آنزیم های مهمی که رشد استخوان را به میزان 79 درصد افزایش میدهد در محیط کشت زیاد شد. همچنین میزان رسوب مواد معدنی در سلول های استخوانی کشت داده شده افزایش پیدا کرد. محققین همچنین نشان دادند که فعالیت سلول های استئوکلاست که موجب بازجذب استخوان میشوند کاهش پیدا کرده بود.

محققین مشاهده کردند مواد موثره در چای سبز تاثیر مضری بر روی سلول های استخوانی ندارد. به این ترتیب به نظر میرسد مصرف چای سبز جدای از تاثیرات مفیدی که بر روی مناطق دیگر بدن دارد میتواند موجب سلامتی استخوان هم بشود.


:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

کاهش کلسترول و فشار خون از خواص چای است که بیشتر در چای سبز دیده می‌شود. دکتر محمد حسین صالحی دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که گیاه اصلی چای سبز همان چای سیاه است، گفت: بوته چای با نام علمی Theasinesis است و چنانچه هرس نشود، می‌تواند به ارتفاع 17 متر هم برسد. وی در ادامه افزود: با توجه به این که بوته چای 3 فصل از سال هرس می‌شود همیشه در یک ارتفاع به شکل بوته می‌ماند به همین منظور به بوته چای شهرت دارد. دکتر صالحی با بیان این که قسمت مورد استفاده چای، برگ سبز آن است، اظهار کرد: وقتی برگ چای را چیده و خشک می‌کنند که برگ خشک شده آن تقریبا سبز رنگ بوده و به چای سبز یا green Tea مشهور است



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
پژوهش‌ها بیانگر این است که چای زالزالک تقویت‌کننده مؤثری برای قلب است، به همین دلیل به بهبود بی‌نظمی‌های ضربان قلب و بسیاری از اختلالات مربوط به آن کمک می‌کند.

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: مصرف روزانه یک فنجان چای زالزالک بدن را در برابر تنش‌های روحی مقاوم کرده و به کنترل دلواپسی‌ها کمک می‌کند.

 

«علی فرضی‌نژاد»، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زالزالک موجود در ایلام از نوع زرد بوده و تا 8 متر ارتفاع دارد و میوه آن عموماً در ایلام زردرنگ است و چای آن آرام‌بخش است، بنابراین افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند و یا دچار انقباضات مکرر عضلانی می‌شوند بهتر است این نوشیدنی را بیشتر مصرف کرده و آن را جایگزین چای در محل کار خود کنند.

این کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: اگر چه در بسیاری مناطق، چای زالزالک به ‌صورت کیسه‌ای و آماده در دسترس مردم قرار دارد، اما تهیه این نوشیدنی از میوه تازه همراه با طعم خوش، خواص بیشتری دارد به ‌این‌ ترتیب که با افزودن یک تا دو قاشق غذاخوری میوه خرد شده زالزالک به یک فنجان آب جوش، پس از 10 الی 15 دقیقه، این دم‌کرده گیاهی آماده مصرف است. از آنجا که گل و برگ‌های این میوه نیز خواص فراوانی دارد، افزودن یک قاشق برگ و گل خشک‌شده زالزالک به چای آن توصیه می‌شود.

فرضی‌نژاد مصرف منظم چای زالزالک برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند را مفید دانست و بهبود خون‌رسانی به قلب را از اثرات آن دانست و ادامه داد: این دم‌نوش خوش عطر، کمترین خطر را برای مصرف‌کنندگان دارد و برای افرادی که از افزایش فشارخون رنج می‌برند، مفید است.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها بیانگر این است که چای زالزالک تقویت‌کننده مؤثری برای قلب است، به همین دلیل به بهبود بی‌نظمی‌های ضربان قلب و بسیاری از اختلالات مربوط به آن کمک می‌کند.

این کارشناس گیاهان دارویی تقویت عضلات عروق، کاهش احتمال تشکیل لخته و پیشگیری از سکته قلبی را از دیگر خواص این میوه برشمرد که به دم‌کرده زالزالک نسبت داده می‌شود و این نوشیدنی در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز مؤثر است و علاوه بر تنظیم میزان کلسترول خون، به کاهش علائم بیماری اسهال کمک می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف روزانه یک فنجان چای زالزالک بدن را در برابر تنش‌های روحی مقاوم کرده و به کنترل دلواپسی‌ها کمک می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
زعفران دارای مواد آنتی آلزایمر است و به عنوان تقویت کننده قوی حافظه شناخته شده است و استفاده از آن به خصوص در کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به فراموشی و آلزایمر دارند، بسیار توصیه می‌شود.

زعفران یک چاشنی بسیار مفید و البته گران قیمت است که در اکثر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود چای زعفران یکی از فرآورده‌های این گیاه است.

عباس حاجی آخوندی، متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: گیاه زعفران که از دیرباز در ایران کشت می شده و مورد استفاده‌های بسیاری در تغذیه و داروسازی دارد، گیاهی بسیار فرح بخش و نیرو بخش است این گیاه به دلیل رنگدانه‌هایی که دارد، دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد سرطانی است.

حاجی آخوندی ادامه داد: زعفران دارای مواد آنتی آلزایمر است و به عنوان تقویت کننده قوی حافظه شناخته شده است و استفاده از آن به خصوص در کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به فراموشی و آلزایمر دارند، بسیار توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی گفت: شیوه های مصرف زعفران بسیار متفاوت است یکی از روشهایی که می توان ماده موثر آن را استخراج کرد، دم کردن زعفران سائیده نشده به تنهایی یا همراه با گل زعفران است، چای زعفران به عنوان یک دمنوش شادی آور، می‌تواند جایگزین چای سیاه قرار گیرد.

حاجی آخوندی توصیه کرد: نوشیدن این دمنوش در صبح بسیار مفید است، همچنین افرادی که به افسردگی مبتلا هستند می توانند چند نوبت در روز این نوع چای را استفاده کنند و از اثرات شادی آور و فرح بخش آن برخوردار شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
یک متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف زیاد چای موجب تخلیه آب بدن در طول روز می‌شود، اظهار کرد: روزه‌داران از نوشیدن چای زیاد و پررنگ خودداری کرده و هنگام سحری فقط یک استکان چای کمرنگ مصرف کنند.

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف زیاد چای موجب تخلیه آب بدن در طول روز می‌شود، اظهار کرد: روزه‌داران از نوشیدن چای زیاد و پررنگ خودداری کرده و هنگام سحری فقط یک استکان چای کمرنگ مصرف کنند.

حسن فرهاد غیبی اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز بدن بهتر است بین افطار تا زمان خواب شش الی هشت لیوان آب یا مایعات طبیعی نوشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود در وعده سحری برای جلوگیری از تشنگی در طول روز از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن و غذاهای خشک مثل کوکو و کتلت خودداری شود.

وی افزود: برخی سردردها در ماه رمضان به دلیل افت قند خون نیست و این در افرادی که به مصرف چای بسیار عادت دارند، دیده می‌شود برای جلوگیری از این عارضه بهتر است بین سحری تا افطار سه الی چهار استکان چای کمرنگ مصرف کنند.

غیبی اظهار کرد: بهتر است روزه داران هنگام افطار روزه خود را با خرما یا قند طبیعی و یک استکان آب ولرم باز کنند تا معده آماده فعالیت شود.

وی گفت: استفاده نکردن از خرما یا قند طبیعی در ابتدای افطار ممکن است موجب افزایش مدت سیری در فرد شود.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

رییس اتحادیه چایکاران از واردات چای ناسالم برخی کشورها از جمله کنیا با قیمت‌های بالا خبر داد و گفت: سالانه نیازمند واردات حدود 100 هزار تن چای هستیم که به دو تا سه برابر قیمت چای درجه یک ایرانی وارد و فروخته می‌شود که در بسیاری از موارد سلاچای تولید شده بعد از گذشت سه سال قابلیت مصرف انسانی را ندارد، گفت: این چای تنها قابلیت تبدیل به کافئین دارد یا اینکه در امور دیگر استفاده شود.

 

وی با بیان این‌که برخی از کشور‌ها مانند کنیا چای‌های غیر قابل مصرف را در بیرون مرزها با اضافه‌کردن مواد شیمیایی در بسته‌بندی به ایران وارد می‌کنند، اظهار کرد: قیمت این چای کیلویی 50 هزار تومان است که برای مصرف‌کننده ضررهای بسیاری دارد.

 

هوسمی با بیان این‌که چای تولید شده در ایران به نحوی در باغ و کارخانه فرآوری می‌شود که باعث سربلندی چایکار است، گفت: کیفیت چای ایرانی در مقایسه با چای خارجی قابل قیاس نیست.

 

نا آشنایی ایرانی‌های با چای ارگانیک ایرانی

رییس اتحادیه چایکاران با بیان این‌که چایکاری در ایران تنها در مناطق شمالی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این مساله موجب شده مردم سایر مناطق آشنایی چندانی با ویژگی‌های چای ارگانیک نداشته باشند به همین دلیل چای‌ خارجی در ایران دارای متقاضی شده است.

 

وی با بیان این‌که اکثر چای‌های خارجی دارای مواد افزودنی و زیان‌بخش هستند، گفت: باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا از هرگونه چای استفاده نکنند.

 

 

هوسمی قیمت چای وارداتی را کیلویی 40 تا 60 هزار تومان عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که قیمت چای خارجی از ایرانی گران‌تر است باید مردم را نسبت به استفاده صحیح از چای مناسب آگاه کرد.

رییس اتحادیه چایکاران یادآور شد: سال گذشته حدود 5000 تن چای سنواتی معامله شد.

 

وی با بیان این‌که سال قبل 19 تا 20 هزار تن چای خشک در ایران تولید شده است، اظهار کرد: این میزان تولید پاسخگوی نیاز داخلی کشور نیست به همین دلیل مجبور به واردات این محصول هستیم.

 

هوسمی اظهار کرد: مصرف چای در ایران حدود 115 تا 120 هزار تن و تولید ما تنها 19 تا 20 هزار تن است به همین دلیل باید شرایطی را برای افزایش تولید و ارزآوری در این بخش فراهم کرد.

 

رییس اتحادیه چایکاران بخاطر نشان کرد: سال گذشته حدود 50 هزار تن چای سنواتی در داخل و خارج معامله شده است.

 

هوسمی گفت: میزان تولید امسال نیز بستگی به شرایط اقلیمی دارد اما می‌توان پیش‌بینی کرد در سال جاری تولید چای پنج درصد افزایش داشته باشد.

 

وی قیمت چای خشک درجه یک را کیلویی 20 هزار تومان، درجه دو را 15 هزار تومان و درجه سه را 10 هزار تومان عنوان کردمت و کیفیت آن مشکل دارد.



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
برخی گمان می‌کنند چای عطری، نوع متفاوتی از چای است که برگ‌های آن، عطر بیشتری دارند اما این‌طور نیست.


به گزارش نامه نیوز به نقل از سلامتیران، چای، گیاهی است که در خیلی از کشورها رشد می‌کند اما بر اساس شواهد، به نظر می‌رسد کشور چین، زادگاه اصلی این گیاه خوش‌عطر و طعم است. البته بوته چای از کشور هندوستان به ایران وارد و در شهرهای شمالی کشور کشت شده است. چای به آب و هوای معتدل و پربارانی برای رشد نیاز دارد. به همین دلیل هم بیشتر مزارع چای ایران در شهرهای شمالی کشور هستند.

با این مقدمه، می‌خواهیم به چند پرسش درباره روند تولید چای سیاه و یکی از پرطرفدارترین مشتقات آن، یعنی چای عطری پاسخ دهیم. گفت‌وگوی زیر با دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس دراین‌باره است.

برگ‌های چای برداشت‌شده در فصل بهار بهترند یا برگ‌های پاییزه؟
برگ‌های چای، معمولاً در دو نوبت بهار و پاییز چیده می‌شوند. هرچه برگ‌های چیده‌شده، تازه‌تر، جوان‌تر، کوچک‌تر و در قسمت‌های بالایی بوته چای قرار داشته باشند، کیفیت بیشتری هم دارند. به طور کلی،‌ لطافت برگ‌هایی که در بهار جمع می‌شوند، از برگ‌های پاییزه بیشتر است و عطر و طعم بهتری دارند.

مرحله بعد از چیدن برگ چای، برای تولید چای خشک چیست؟
برگ‌های چیده‌شده را به کارخانه‌های تولید چای یا همان کارخانه‌های چای خشک‌کنی، می‌دهند. برگ‌های تازه چای، ابتدا در سالن‌ها و داخل قفسه‌هایی نگهداری می‌شوند تا رطوبت آن‌ها تاحدی تعدیل شود. در اصطلاح به این کار «پلاساندن» می‌گویند.

حرارت این سالن‌ها که آفتابگیر هم نیستند، باید حدود 22 درجه سانتی‌گراد باشد تا برگ‌ها در این شرایط، حالت شل و قابل‌انعطافی پیدا کنند. در مرحله بعد، این برگ‌ها را از بین دستگاهی رد می‌کنند تا فشاری مکانیکی به آن‌ها وارد شود و سلول‌های برگ‌ها پاره و شیره سلولی از آن‌ها خارج شود. به این مرحله،‌ مرحله «شکستن برگ‌ها» می‌گویند.

در نهایت هم دوباره برگ‌ها را در سالن‌های طبقه‌بندی شده‌ای پهن می‌کنند که از نظر شرایط حرارتی، مانند سالن اول است. این مرحله از تولید چای «تخمیر» نام دارد که در آن، میکروارگانیسم‌های موجود در محیط و آنزیم‌های موجود در برگ‌ها،‌ باعث تخمیر ترکیب‌های موجود در برگ چای می‌شوند.

مدت تخمیر مهم است؟
بله. هرچه زمان باقی ماندن چای در مرحله تخمیر بیشتر باشد، چای نهایی رنگ سیاه‌تری هنگام دم کردن خواهد داشت. تنها تفاوت چای سبز و سیاه در گذر از این مرحله است؛ یعنی چای سبز، برخلاف چای سیاه، مرحله تخمیر را ندارد و بعد از مرحله شکستن برگ‌ها،‌ بلافاصله برای خشک کردن فرستاده می‌شود در صورتی که چای سیاه،‌ بعد از گذر از مرحله تخمیر، خشک می‌شود.

این روند تولید که قابل‌کنترل است. پس چرا چای‌های ایرانی، نسبت به چای‌های خارجی، مثل چای‌های هندی کیفیت خوبی ندارند؟
به نظر می‌رسد مشکل نوع بوته‌های چای موجود در ایران است. از آنجا که طی سال‌های متمادی، استقبال خوبی از چای‌های ایرانی نشد و حجم زیادی از این چای‌ها در انبارها باقی ماند چای‌داران هم تمایلی به اصلاح ژنتیکی و کار روی بوته‌های چای پیدا نکردند.

ضمن اینکه بی‌دقتی در جمع‌آوری برگ‌های لطیف‌تر و کوچک‌تر هم عاملی برای افت کیفیت چای خشک محسوب می‌شود. از طرف دیگر، شاید دقت کارخانه‌های چای‌خشک‌کنی ما هم طی مراحل مختلف تولید چای، به اندازه کافی نیست. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا کیفیت چای ایرانی از چای خارجی کمی پایین‌تر و اقبال عمومی از آن کمتر باشد. البته نمی‌توان از تفاوت شرایط آب‌وهوایی و گرم‌تر بودن زادگاه‌های اصلی کشت چای مانند هند و سریلانکا هم نسبت به شمال ایران غافل بود.

البته این روزها کارخانه‌های تولید چای در ایران برای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش می‌کنند و برخی محصولات داخلی، قابل رقابت با انواع خارجی‌شان است.

درباره فرایند معطر کردن چای‌های سیاه هم برایمان می‌گویید؟
برخی گمان می‌کنند چای عطری، نوع متفاوتی از چای است که برگ‌های آن، عطر بیشتری دارند اما این‌طور نیست. چای سیاه بعد از گذر از مرحله نهایی و خشک شدن، به چند دسته درشت، ریز و خاکه درجه‌بندی می‌شود. چای‌های خشک و درشت، معمولاً قیمت و کیفیت بیشتری دارند. خاکه چای هم بیشتر در تولید چای‌های کیسه‌ای به کار می‌رود. تمام چای‌های خشک، چه درشت و چه ریز، قابلیت معطر شدن با افزودن اسانس و طعم‌های مختلف شکلاتی و میوه‌ای دارند. حتی می‌توان به چای‌های خشک، کمی رنگ مجاز خوراکی هم اضافه کرد. کاری که معمولاً برای خاکه‌های چای موجود در چای‌های کیسه‌ای انجام می‌شود. متأسفانه، بیشتر چای‌های عطری با اسانس‌های شیمیایی معطر می‌شوند.

آیا می‌توان چای‌های عطری را خالص دم کرد یا این کار توصیه نمی‌شود؟
معمولاً بیشتر چای‌های عطری با اسانس‌های شیمیایی و البته مجاز معطر می‌شوند. هرچند که این اسانس‌ها مجاز هستند اما مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند ابتلا به بیماری‌های گوارشی شود بنابراین بهتر است به مصرف مداوم چای‌های معطر عادت نکنیم. ضمن اینکه نوشیدن این نوع چای‌ها برای افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار هم به دلیل اسانس‌ها و افزودنی‌هایی که دارند، مناسب نیست.

مخلوط کردن چای‌های عطری و ساده هم توصیه نمی‌شود؟
نه، زمانی که شما چای طبیعی را با چای معطر مخلوط می‌کنید، یعنی در تمام وعده‌هایی که چای می‌نوشید، مقداری چای عطری با تمام ترکیب‌هایی که دارد، مصرف می‌کنید. این در حالی است که تا حد امکان، نباید چای‌های معطر مصرف کرد. بهتر است مصرف چای‌های عطری را به شکل خالص یا مخلوط در برنامه غذایی خود محدود کنید تا بتوانید از تمام خواص موجود در برگ‌های چای ساده، بدون دغدغه بهره ببرید.

 



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

حاج محمد میرزا کاشف السلطنه ، مشهور به چای کار نخستین کسی بود که کشت چای رو در ایران رواج داد و به همین دلیل به "پدر چای ایران" معروف شد.
آرامگاهش مربوط به دوره معاصره و روی تپه ای از چای ساخته شده و بعدها هم در کنار برج آرامگاه فضایی برای احداث موزه تاریخ چای در نظر گرفته شد گیلان - لاهیجان
خیابان کاشف شرقی نرسیده به سه راه کشاورزی



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی
زیاده‌روی در مصرف هیچ‌کدام از چای‌ها مفید نیست ولی آنچه شامل همه‌ی آن‌ها می‌شود این است که انواع چای‌ها خاصیت ضد پیری دارند.

چای گیاهی

دلایل زیادی وجود دارد که ما از یک فنجان چای داغ لذت ببریم. ما عطر گونه‌های مختلف چای را دوست داریم، در دست گرفتن یک لیوان چای داغ و مزه مزه کردن آن یک راه عالی برای رسیدن به آرامش است و مهم‌تر اینکه پس از گذراندن یک روز پر دغدغه بهترین معجون برای رفع خستگی و تجدید قوای جسمی است.

در بین چای‌ها خصوصاً برای ما ایرانی‌ها به ‌طور کلی می‌توان گفت نوشیدن چای معمولی طرفداران زیادی دارد. اما به جز چای معمولی چای‌های گیاهی دیگری هم هستند که جنبه دارویی دارند و خواص آن‌ها درمان بیماری‌های متعددی را موجب می‌شوند. در ادامه گونه‌هایی از چای‌های گیاهی به همراه خواص آن‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

 

چای گل گاوزبان و سنبل الطیب (طبیعت گرم و تر)

خواص:

آرام‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضدسردردهای عصبی، ضدسودا و صفرا، ضدقولنج و اسپاسم، ضدتشنج و صرع، تقویت‌کننده قوای جنسی

طرز تهیه:

4 قاشق چای‌خوری گل گاوزبان یا 1 قاشق سنبل الطیب به‌علاوه 1 عدد لیموعمانی

 

چای بادرنجبویه (طبیعت بسیار گرم)

خواص:

در بعضی مزاج‌ها بالابرنده فشارخون، مقوی قلب و اعصاب، خون‌ساز، تقویت‌کننده سلول‌های مغزی، خواب‌آور، آرام‌بخش، نشاط‌آور، ضدبوی بد دهان. این گیاه مورد علاقه حضرت علی (ع) بوده است.

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

تذکر:

افرادی که دچار فشارخون هستند با احتیاط مصرف کنند.

 

چای دارچین (طبیعت گرم و خشک)

خواص:

محرک اعصاب، ضدوسواس و جنون، مۆثر در درمان ناراحتی‌های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن، مفرّح و تقویت امور جنسی، تقویت کبد و معده

طرز تهیه:

چند قلم دارچین با 2 لیوان آبجوش و نبات

مصرف یک نوع چای گیاهی به طور مداوم باعث بروز عوارض زیادی می‌شود.

از این رو پیشنهاد می‌شود در طول هفته چای‌های گیاهی مختلفی که برای شما

مفید هستند را بنوشید تا دچار عوارض ناشی از مصرف زیاد آن نشوید

چای زنجبیل (طبیعت گرم و خشک)

خواص:

بالابرنده فشارخون، ضد ضعف اعصاب، تقویت حافظه، ضددرد مفاصل، تقویت‌کننده قوای جنسی، مقوی معده، خون‌ساز، ضدسم غذایی

طرز تهیه:

یک قاشق چای‌خوری کوبیده زنجبیل با 2 لیوان آبجوش و نبات

 

چای اسطوخودوس (طبیعت گرم و خشک)

خواص:

آرام‌بخش اعصاب، تقویت‌کننده سلول‌های مغزی، ضدمیگرن، ضدزکام و آسم و برونشیت، ضداگزما، مۆثر در درمان روماتیسم

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

آویشن

چای آویشن (طبیعت معتدل)

خواص:

بالابرنده فشارخون، تقویت اعصاب، رفع کولیت‌های مزمن، مدر( ادرارآور)، ضدانگل و رطوبت بدن، ضدصفرا، مۆثر در درمان زکام، سرفه و آسم، اشتهاآور، کاهش‌دهنده غلظت خون، مقوی جهاز هاضمه (گوارش)، تقویت بینایی

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

 

چای نعنا یا پونه (طبیعت گرم)

خواص:

ضداسهال و استفراغ، ضدنفخ، مقوی معده، خوش‌بو کننده دهان، رفع خستگی، مۆثر در درمان بیماری‌های ریوی از جمله تنگی تنفس آسم، سرفه، مقوی قلب، مۆثر در درمان سرماخوردگی

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری و 2 لیوان آبجوش با نبات

 

چای اکلیل کوهی (طبیعت گرم و معتدل)

خواص:

گیاه معجزه‌گر، مقوی اعصاب، مدر(ادرارآور)، ضدعفونت کلیه، ضدصفرا، ضددلهره و اضطراب، ضدزکام و سرماخوردگی، آسم، سیاه‌سرفه، تقویت‌کننده بدن، مقوی معده، ضددردهای روماتیسمی، استخوان و کمر، مۆثر در دفع سنگ‌های کلیه و کیسه صفرا

طرز تهیه:

2 قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

 

چای مرزنجوش (طبیعت گرم)

خواص:

آرام‌بخش، بهترین داروی میگرن کهنه و سردرد، ضدنفخ، ضدسرماخوردگی، ضداسهال، خلط‌آور، تب بر، اشتهاآور

طرز تهیه:

1 قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

 

چای بهارنارنج (طبیعت گرم)

خواص:

آرام‌بخش، تقویت‌کننده قلب و اعصاب، مفرح و نشاط‌آور

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

 

چای گل پر (طبیعت گرم و خشک)

خواص:

تقویت‌کننده قوی حافظه، ضدفراموشی، ضدصرع، کمک به درمان اسهال، تقویت‌کننده قوه جنسی، کمک به هضم غذا، اشتهاآور، ضد جوش و دُمل

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری با 2 لیوان آبجوش و نبات

برای دم کردنی‌های گیاهی بهتر است از قوری‌های چینی یا شیشه‌ای استفاده شود

چای آلبالو (دم کرده میوه آلبالو)

خواص:

اشتهاآور، کمک به هضم غذا، پایین آورنده فشارخون

طرز تهیه:

آلبالو رسیده بدون دم 200 گرم با 4 لیوان آبجوش و نبات

 

چای دارچین و زنجبیل

خواص:

این نوشیدنی برای تسکین دردهای دوران پریود خانم‌ها بسیار مفید است.

طرز تهیه:

چوب دارچین خردشده یک قاشق غذاخوری با زنجبیل به اندازه یک بندانگشت یا یک قاشق چای‌خوری پودر آن و 3 لیوان آب جوش 30 دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد، در زمان مصرف بهتر است با کمی عسل شیرین شود.

 

چای پونه کوهی و آویشن

خواص:

این نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده و خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد، برای سرماخوردگی و دردهای پریود خانم‌ها بسیار مناسب است.

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری آویشن با یک قاشق غذاخوری پونه و 3 لیوان آب جوش. بهتر است در زمان مصرف با عسل شیرین شود.

 

چای میوه گل نسترن (طبیعت گرم)

خواص:

پایین آورنده فشارخون و قندخون، سرشار ویتامین ث، ضدسرماخوردگی، مقوی معده، ضداسهال

طرز تهیه:

میوه گل نسترن (15 عدد) در یک قوری (2 لیوان آب جوش) به همراه مقداری نبات دم کرده میل شود.

چای سبز

چای سبز

خواص:

ضدسرطان، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهش پرفشاری خون، ضدافسردگی، سبب پایین آمدن خطر بیماری انسداد شریان‌ها می‌‌شود، خطر لخته شدن خون و سکته‌ها را کاهش می‌دهد.

تذکر:

در اصل گیاه چای سبز و سیاه یکی است. در صورتی که برگ تازه چای را به سرعت خشک کنند چای سبز به دست می‌آید ولی زمانی که برگ چای، مورد تخمیر قرار گیرد تغییراتی در رنگ و بـو، مزه و مواد و اثرات آن نسبت به چای سبز ایجاد می‌شود و چای سیـاه به دست می‌آید.

 

چای سیاه (چای معمولی)

خواص:

خواص چای سیاه یا همان چای معمولی کمتر از چای سبز است.

عوارض مصرف زیاد چای سیاه:

1. افزایش ترشح اسید معده که باعث تشدید ناراحتی‌های معده می‌شود.

2. چای سیاه مانع از جذب آهن شده و کم خونی ناشی از فقر آهن را تشدید می‌کند.

3. کافئین موجود در چای سیاه احتمال ایجاد بیماری سیستیت در پستان خانم‌ها را افزایش می‌دهد.

4. از نظر طب اسلامی و سنتی چای سیاه باعث افزایش تولید خلط سودا در بدن می‌شود.

 

تذکرات در مورد چگونگی دم کردن چای‌های گیاهی

1. برای دم کردنی‌های گیاهی بهتر است از قوری‌های چینی یا شیشه‌ای استفاده شود.

2. قوری را روی حرارت غیرمستقیم کتـری یـا سمـاور قرار دهیم.

3. برای دم کشیدن 15 دقیقه کافی است امّا هر چه بیشتر دم بکشد بهتر است.

4. چای را صاف نموده و میل نمایید.

 

توصیه‌ها در مورد نوشیدن انواع چای

1. زیاده‌روی در مصرف هیچ‌کدام از چای‌ها مفید نیست ولی آنچه شامل همه‌ی آن‌ها می‌شود این است که انواع چای‌ها خاصیت ضد پیری دارند.

2. بهتر است از چای‌هایی استفاده شود که بدون مـواد افزودنی همچون رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده‌ها باشد.

3. جهت کاهش مضرات چای بهتر است با مصلح آن مصرف شود مصلح چای، دارچین و یا هل است.

4. هرگز فراموش نکنید که مصرف یک نوع چای گیاهی به طور مداوم باعث بروز عوارض زیادی می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود در طول هفته چای‌های گیاهی مختلفی که برای شما مفید هستند را بنوشید تا دچار عوارض ناشی از مصرف زیاد آن نشوید. به طور مثال: خوردن چای معمولی به طور مداوم باعث خشکی روده و معده، خشکی سر و سرد شدن مغز، بیماری‌های کبدی، استسقاء، گرفتگی عضلات و کمبود آهن می‌شود. خوردن قهوه به طور مداوم باعث اعتیاد به کافئین، ناآرامی، سردرد، بیماری‌های کبدی می‌شود. خوردن گل گاوزبان به طور مداوم باعث تپش قلب و کم شدن سوی چشم می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان



:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

چای سبز اصالتا بومی کشور چین هست اما مردمان کشورهای ژاپن، کره‌ جنوبی و اندونزی هم آن را تولید و حتی به کشورهای دیگر صادر می ‌کنند. خیلی از ساکنان آسیای شرقی، چای سبز را به عنوان نوشیدنی اصلی‌ در میهمانی‌ ها سرو می‌ کنند و این نوشیدنی خوش ‌عطر به تازگی طرفداران زیادی را هم بین ساکنان اروپای غربی‌ پیدا کرده است....


چای سبز

بد نیست بدانید که چینی ‌ها، سالیانه نزدیک به 782 تن چای سبز تولید می‌ کنند که این میزان، حدود 80 درصد از کل تولید جهانی چای سبز است! ضمن این که مردم چین که خودشان بزرگ‌ ترین تولید کننده و صادر کننده چای سبز در دنیا به حساب می ‌آیند، می‌ گویند که برای تهیه این نوشیدنی باید یک قاشق چای‌ خوری از آن را در 150 میلی‌ لیتر از آب 85 درجه سانتی‌ گراد ریخت و آن را به مدت 30 ثانیه روی حرارت غیرمستقیم قرار داد تا دم بکشد. بنابراین، می ‌بینید که دم کردن چای سبز در لیوان‌ های مخصوص که در بازار وجود دارند، از نظر چینی‌ ها چندان درست نیست. اگر دوست دارید که اطلاعات بیشتری را در مورد چای سبز به دست بیاورید، بد نیست که گفت‌ و گوی زیر را با دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران بخوانید.

آقای دکتر! آیا می ‌توانیم چای سبز مرغوب را از روی ظاهرش بشناسیم؟

در حقیقت ما می ‌توانیم مرغوبیت چای سیاه را تا حد زیادی از روی ظاهر و عطرش تشخیص دهیم اما تشخیص مرغوبیت چای سبز از روی شکل ظاهری‌ اش کار بسیار سخت و تقریبا غیرممکنی است. چای سبز معمولا بوی زیادی ندارد و در نتیجه، اصل یا تقلبی ‌بودن آن را فقط آزمایشگاه ‌‌ها می ‌توانند تشخیص بدهند و نه خریداران معمولی.

گیاه چای سیاه و سبز یکی است ولی در روند تولید آن ها تفاوت زیادی وجود دارد. چای سیاه از پلاسیده و تخمیرکردن برگ چای تهیه می ‌شود ولی چای سبز از خشک کردن سریع برگ‌ های چای به دست می ‌آید

به نظر شما بهترین نوع چای سبز کدام است؟

در حال حاضر کشورهای مختلفی چای سبز را تولید می‌ کنند اما تجربه چینی ‌ها در پرورش و تولید این نوع از چای از بقیه کشورها بیشتر است و می‌ توان گفت که چای سبز چینی و بعد ژاپنی، بهترین نوع چای سبز هستند.

یعنی بهتر است که ما از عطاری ‌ها یا فروشگاه‌ ها بیشتر چای سبز چینی بخریم؟

راستش را بخواهید اگر تقلب و تبلیغی در نوع مرغوب و اصل برگ ‌های چای سبز چینی رخ ندهد، ما می ‌توانیم آن را به عنوان بهترین نمونه از چای ‌های سبز موجود در بازار معرفی کنیم. اما چای سبز چینی هم مانند برنج ایرانی، انواع و اقسام مختلفی دارد و این تنوع، کیفیت ‌های متفاوتی نیز دارد. در هر صورت چای سبزی که تولید خود کشور چین باشد و تقلبی هم در آن صورت نگیرد و با مواد دیگری مخلوط نشده باشد، مناسب ‌ترین نوع چای سبز است.

به نظر شما، آیا چای سبز کیسه‌ ای، کیفیت چای سبز باز را دارد؟

چای سبز

برای تهیه چای کیسه ‌ای، برگ‌ های آن را خرد می ‌کنند و درون لفافی قرار می ‌دهند تا استفاده از آن آسان ‌تر شود. اگر چای سبز کیسه‌ ای از برگ چای خالص تهیه شده باشد، می ‌توان گفت که کیفیت و خواص همان چای سبز معمولی را دارد ولی اگر رنگ مجاز خوراکی، اسانس یا مواد دیگری را برای جلب مشتری به چای‌های سبز کیسه‌ای اضافه کنند، این محصولات دیگر کیفیت چای سبز معمولی را نخواهند داشت. بنابراین هرچه شکل و عطر کالایی که می ‌خواهید مصرف کنید به محصول اولیه ‌اش نزدیک ‌تر باشد آن کالا از کیفیت و خواص طبیعی برخوردار است.

پس، از نظر شما چای سبزهای طعم ‌دار کیفیت و خواص انواع ساده‌ شان را ندارند؟

در مورد طعم ‌دارکردن چای سبز 2 بحث مختلف وجود دارد. اگر به منظور تکمیل اثر و خواص طعم ‌دهنده‌ های طبیعی به چای سبز، افزودنی‌ های گیاهی طبیعی مانند گیاه مریم‌ گلی اضافه کنند، آن وقت می ‌توان گفت که خواص این چای نه تنها از بین نمی‌ رود بلکه افزایش هم می ‌یابد. اما اگر طعم ‌دهنده‌ های مصنوعی را به منظور از بین بردن طعم و بوی تلخ چای سبز به آن اضافه کنند کیفیت آن تغییر می ‌کند و دیگر خواص اولیه را نمی ‌توان برای آن در نظر گرفت. با این حساب، افزودن طعم‌ دهنده‌ های گیاهی به چای سبز اشکالی ندارد اما نمی ‌توان مصرف بیش از اندازه چای سبزهای طعم‌ دار شده با اسانس ‌های مصنوعی را به افراد پیشنهاد کرد چون این محصولات از کیفیت لازم و کافی برخوردار نیستند.

آقای دکتر! شرایط نگهداری از چای سبز چگونه است؟

چون گیاهان تازه درصد بالایی آب دارند(حدود 60 تا 70 درصد) و به خاطر احتمال کپک‌ زدگی نمی ‌توان آن ها را به مدت طولانی نگهداری کرد بنابراین باید گیاهان را خشک کرد. منظور از خشک کردن، این است که آب آن ها در حدی گرفته می ‌شود که زیر 10 درصد آب داشته باشند. با این حساب، اول این که چای سبز باید در مکانی نگهداری شود که تا حد امکان رطوبت، نور مستقیم و هوا نداشته باشد. چون گیاهان خشکی مانند چای سبز، جاذب الرطوبه هستند و امکان کپک ‌زدن دارند.

هرچه شکل و عطر کالایی که می ‌خواهید مصرف کنید به محصول اولیه ‌اش

نزدیک ‌تر باشد آن کالا از کیفیت و خواص طبیعی برخوردار است

نکته دوم در مورد نگهداری چای سبز این است که آن را در صورت امکان در ظروف فلزی(ترجیحا آلومینیومی)، بعد شیشه ‌ای تیره‌ رنگ(مانند قهوه‌ای)، بعد شیشه‌ ای روشن و در انتها پلاستیکی نگهداری کنید. یادتان باشد که ظروف فلزی و شیشه ‌ای تیره‌ رنگ، اجازه برخورد مستقیم نور را به چای یا هر گیاه دیگر نمی ‌دهند. بنابراین بهترین ظرف برای نگه داشتن این محصولات به حساب می ‌آیند. در ضمن حتما در ظروف‌ تان را خیلی محکم ببندید تا هوا یا رطوبت هم به داخل خوراکی ‌تان نفوذ نکند و باعث خراب شدن آن نشود. بنابراین ظروف فلزی بهترین و ظروف پلاستیکی بدترین ظروفی هستند که می ‌توان چای سبز را در آن ها نگه داشت.

ماندگاری چای سبز چقدر است؟

ما می ‌توانیم هم چای سبز و هم سایر گیاهان را اگر خشک باشند و درست نگهداری شوند، حدود 12 تا 18 ماه نگهداری کنیم. البته شاید بتوان این محصولات را برای مدت بیشتری هم نگه داشت اما به ‌طور حتم پس از مدتی طولانی، کیفیت این محصولات پایین می ‌آید و نباید از نظر عطر و طعم انتظار انواع تازه را از آن ها داشت.

چای سبز

آیا خریدن و مصرف چای ‌های سبز فله‌ ای که در عطاری‌ ها به فروش می‌ رسند، مشکلی را برای مان پیش نمی ‌آورند؟

در واقع بهتر است هر محصولی را به صورت بسته ‌بندی خریداری کنیم تا از سلامت آن مطمئن باشیم اما اگر چای سبز هم به صورت فله‌ ای در مغازه‌ ها یا عطاری ‌هایی با محیط سالم و تمیز به فروش برسند، می ‌توانیم بدون نگرانی آن ها را هم بخریم و مصرف کنیم.

البته همان‌ طور که گفتم باید توجه داشته باشید که چای سبز فله ‌ای در شرایط مناسب و بهداشتی نگهداری شده باشد تا آلودگی‌ های محیطی شما را به دردسر نیندازند.

شستن چای سبز قبل از دم کردن آن می ‌تواند آلودگی‌ های احتمالی محیطی ‌اش را از بین ببرد؟

در واقع ما 2 نوع آلودگی محیطی داریم؛ یک نوع از آن حاوی برخی میکروب‌ ها و قارچ‌ ها است و همیشه در فضای اطراف‌ مان وجود دارد و ما با تنفس ساده هم آن را وارد بدن مان می ‌کنیم. اگر این نوع آلودگی روی چای سبز فله‌ ای بنشیند، هیچ مشکلی را برای مان به وجود نمی ‌آورد. اما اگر چای سبز فله ‌ای، آلوده به ویروس ‌ها یا میکروب ‌های بیماری‌ زا شده باشد، با شستن یا حتی دم کردن نمی ‌توان این آلودگی‌ ها را از بین برد و احتمالا با نوشیدن چنین چای سبز آلوده ‌ای بیمار خواهیم شد.

به عنوان آخرین سوال، آیا تفاوت چشمگیری در خواص انواع مختلف چای سبز وجود دارد؟

اجازه بدهید که این موضوع را کمی مفصل برای تان شرح بدهم تا خوب متوجه جواب سوال بشوید! در واقع، گیاه چای سیاه و سبز یکی است ولی در روند تولید آن ها تفاوت زیادی وجود دارد. چای سیاه از پلاسیده و تخمیرکردن برگ چای تهیه می ‌شود ولی چای سبز از خشک کردن سریع برگ‌ های چای به دست می ‌آید.

بین خواص و فواید چای سبز و سیاه حدود 30 تا 40 درصد تفاوت وجود دارد. یعنی چای سبز از نظر وجود آنتی‌ اکسیدان و موادی با خاصیت ضدسرطان غنی ‌تر است و در ضمن باعث کاهش فشارخون و کلسترول هم می‌ شود و اگر به صورت منظم و روزانه مصرف شود، می‌ تواند در طولانی ‌مدت تاثیری روی کاهش وزن افراد هم داشته باشد. این در حالی است که بین خواص انواع مختلف چای سبز تفاوتی بیش از 10 درصد وجود ندارد.

بخش تغذیه تبیان



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

محققان معتقدند که همین چای سیاهی که دم می‌کنید و نوش جان می‌کنید برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و با دیابت مقابله می‌کند. چای سیاه خواص آنتی‌

حتماً می‌دانید که دیابت چه بیماری پردردسری است و میلیون‌ها نفر را در سرتاسر جهان گرفتار کرده است. برای همین بهتری کار این است که با تغییر سبک زندگی، داشتن تغذیه‌ی مناسب و ورزش و کنترل وزن از همان ابتدا از ابتلا به این بیماری قندی تلخ پیشگیری کنید.

محققان معتقدند که همین چای سیاهی که دم می‌کنید و نوش جان می‌کنید برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و با دیابت مقابله می‌کند. چای سیاه خواص آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد.

 

در این مقاله می‌خواهیم نتایج چند پژوهش متعدد را بررسی کنیم که همگی از تأثیر مفید چای سیاه برای مقابله با دیابت می‌گویند. با ما همراه باشید.

علاوه بر اینکه چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود می‌تواند با فشارخون بالا نیز مقابله کند. نتایج یک پژوهش چینی نشان می‌دهد که خواص چای سیاه به این جا ختم نمی‌شود و برای مقابله با دیابت نیز مفید است.

 

باید بدانید که این چای بعد از آب دومین نوشیدنی پرطرفدار مردم سرتاسر جهان است. برای همین متخصصان علاقه‌ی بیشتری برای کشف خواص مختلف آن دارند.

 

محققان چینی روی میزان پلی ساکارید موجود در سه چای سبز، چای اولانگ و چای سیاه بررسی‌هایی انجام دادند. هدف این بود که تأثیر این سه نوع چای را روی درمان دیابت بررسی کنند. پلی ساکاریدها نوعی گلوسید حاوی نشاسته و سلولز هستند. این ترکیبات می‌توانند برای افرادی که دیابت دارند مفید باشند به خاطر اینکه جذب گلوکز را به تاخیر می‌اندازند. به عقیده‌ی این محققان از این سه نوع چای، چای سیاه حاوی پلی ساکاریدهایی است که بیش‌ترین تأثیر را در جلوگیری از جذب قند دارد. باید بدانید که پلی ساکاریدهای موجود در چای سیاه نقش مهمی در مقابله با رادیکال‌های آزاد دارد. این مولکول‌های موذی و آسیب‌رسان باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و آرتریت روماتوئید می‌شود. به عقیده‌ی این محققان پُلی ساکاریدهای موجود در چای سیاه یک روش طبیعی برای کنترل و مقابله با دیابت است.چای نباید با قند فراوان خورده شود به خاطر اینکه قند زیاد همان و ابتلا به بیماری قند خون یا همان دیابت نوع 2 همان.

 

در سال 2008 نیز نتایج یک پژوهش اسکاتلندی نشان داده بود که چای سیاه می‌تواند با دیابت نوع 2 مقابله کند. محققان این پژوهش چینی هم به این نتیجه رسیده‌اند که پولیفنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای که از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند می‌تواند عملکرد انسولین را نیز کنترل کند. پژوهش اسکاتلندی انجام‌شده در سال 2008 نشان داده بود که چای سیاه بهتر از چای سبز با دیابت مقابله می‌کند. با این حال چای سبز بهتر از چای سیاه باعث لاغری می‌شود. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در چای سبز به چربی سوزی کمک می‌کند. این دو نوع چای همچنین از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیگیری می‌کنند.

 

در سال 2005 نیز پژوهشی در این خصوص انجام شده بود. بررسی‌های که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده بود نشان می‌دهد که چای سیاه و چای سبز هر دو برای مقابله با دیابت نوع دو موثر هستند. نتایج این پژوهش نشان داده بود که این دو چای برای جلوگیری از ابتلای دیابتی‌ها به بیماری آب مروارید نیز موثرند. در سال 2005 محققان اعلام کردند که چای سیاه و چای سبز ترکیبات مناسب و غیر سمی دارند که میزان قند خون را پایین می‌آورد. در واقع نوشیدن چای یک روش ساده و ارزان‌قیمت برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت و مشکلات ناشی از این بیماری محسوب می‌شود. محققان به مدت 3 ماه به موش‌های آزمایشگاهی چای سیاه و چای سبز دادند. بعد از بررسی‌هایی مشخص شد که این دو نوع چای مانع از ابتلا به بیماری آب مروارید ناشی از دیابت می‌شود و تأثیر مثبتی روی کاهش قند خون دارند. اگر بخواهیم طبق این پژوهش معادل‌یابی کنیم باید بگوییم که یک فرد 65 کیلویی باید روزانه یک لیتر یا 4 لیوان چای سیاه بنوشد.

 

البته این میزان چای نباید با قند فراوان خورده شود به خاطر اینکه قند زیاد همان و ابتلا به بیماری قند خون یا همان دیابت نوع 2 همان. همچنین حواستان باشد که چای سیاه چای بلافاصله بعد از غذا باعث جلوگیری از جذب آهن می‌شود.

اکسیدانی زیادی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی


این کیک با استفاده از پودر چای سبز درست شده است. در صورتیکه این پودر را به شکل آماده در دسترس ندارید، می توانید چای سبز را آسیاب کرده و مورد استفاده قرار بدهید.امام باقر علیه السلام فرمود: هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتی به آن می نگرد مدام کار نیک برایش نوشته می شود و گناهش پاک می شود تا وقتی دیده از آن برگرداند.

این کیک با استفاده از پودر چای سبز درست شده است. در صورتیکه این پودر را به شکل آماده در دسترس ندارید، می توانید چای سبز را آسیاب کرده و مورد استفاده قرار بدهید.

 

مواد لازم:

آرد سفید: 2 و 3/4 پیانه

کره نرم شده: 1 پیمانه

شکر دانه ریز: 2 پیمانه سرخالی

تخم مرغ بزرگ: 4 عدد

پودر چای سبز: 3 قاشق غذاخوری

وانیل: 1/2 قاشق چایخوری

شیر: 1 پیمانه

بکینگ پودر: 2 و 1/2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه:

1 - کره، وانیل و شکر را به کمک همزن با یکدیگر بزنید تا پفکی شود. تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

2 - آرد، بکینگ پودر و پودر چای سبز را الک کرده، در 3 مرحله به مخلوط کره افزوده و با قاشق هم بزنید. از آخر شیر را اضافه کنید و آرام هم زده تا بخورد مواد برود.

3 - مخلوط آماده شده را در قالب 20 سانتی که کاغذ گذاشته اید، ریخته و در فر 175 درجه سانتیگراد به مدت 45 دقیقه یا بیشتر قرار دهید تا پخته شود. می توانید داخل کیک از کشمش یا مغزهای وراکی هم استفاده کنید.

 

نکته:

این کیک های خوشرنگ با پودر چای سبز که به Matcha معروف است تهیه شده اند. چون این نوع چای به روش مخصوص آماده می شود. برای همین هم هست که خوشرنگ است.



:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

درست است که چای شیرین در وعده صبحانه مزه خوب و دلچسبی دارد اما شکر برای مغزتان مفید نیست و سلامت شما را تهدید می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شکر همراه با چای می تواند سلامت دندان ها و کبد را به خطر بیاندازد و وزن را بالا ببرد.

بررسی ها نشان می دهند مصرف مداوم شکر در وعده صبحانه روی عملکرد مغز هم تاثیر گذاشته و کارایی آن را کاهش می دهد و دانشمندان در این زمینه پژوهش های مختلفی را انجام داده اند.

گفتنی است آن دسته از رژیم های غذایی که فقط شامل قند و "فروکتوز" هستند فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهند چون توانایی انسولین را برای کمک به سلول های مغز مختل می کند.

قند فروکتوز در میوه ها نیز یافت می شود اما قند آن برای بدن مشکل زا نیست و مشکل زمانی ایجاد می شود که شکر همراه با نوشیدنی های داغ به ویژه در وعده صبحانه مصرف شود و متخصصان توصیه می کنند برای سلامت تان مصرف شکر را محدود کنید و به جای آن از "اسید های چرب امگا 3" در وعده صبحانه استفاده کنید زیرا مصرفشان باعث افزایش هوش و حواس می شود.



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید اعلامی

چای سفید سفید یکی از ظریف‌ترین و لطیف‌ترین چای‌ها در جهان است که طعمی ملایم و شیرین دارد. این چای که در فصل بهار از غنچه‌های باز نشده برگ‌های درختچه‌های چای سفید تهیه می‌شود از مفیدترین و مغذی‌ترین چای‌ها در جهان است.چای سفید یکی از ظریف‌ترین و لطیف‌ترین چای‌ها در جهان است که طعمی ملایم و شیرین دارد. این چای که در فصل بهار از غنچه‌های باز نشده برگ‌های درختچه‌های چای سفید تهیه می‌شود از مفیدترین و مغذی‌ترین چای‌ها در جهان است. چای سفید برخلاف انواع مختلف چای سیاه یا چای معمولی به شیوه‌ای متفاوت فرآوری می‌شود و برگ‌های آن برخلاف چای معمولی که در معرض حرارت خشک می‌شود و رطوبت خود را از دست می‌دهد به شیوه‌ای طبیعی و در مقابل تابش نور خورشید خشک می‌شود. این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید و پلی‌فنل‌هایی است که علاوه بر خواص درمانی می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های جسمانی نیز شود. چای سفید اگرچه در زمره گران‌ترین چای‌ها در جهان است اما خواص درمانی آن به حدی است که توجیه مناسبی برای این گرانی محسوب می‌شود.

 
را بیشتر بشناسید
 
یکی از دلایلی که چای سفید را از دیگر چای‌های گیاهی متمایز می‌کند و موجب گران‌ شدن قیمت آن در بازار می‌شود این است که چای سفید از سرشاخه‌های درختچه‌های چای تهیه می‌شود، در حقیقت چای سفیدی که ما می‌نوشیم از غنچه‌ برگ‌های باز نشده چای سفید تهیه می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا قیمت این چای در مقایسه با دیگر چای‌ها بیشتر باشد. برای بسیاری از مردم این سؤال مطرح است که چرا این چای به چای سفید شهرت دارد. علت این است که روی برگ‌های باز نشده این چای پرز‌های سفیدرنگی وجود دارد که موجب سفید شدن سطح چای می‌شود. برای تهیه این نوع چای غنچه‌های باز نشده برگ چای سفید را جمع‌آوری کرده و آن را خشک می‌کنند. برگ‌های چای سفید به دلیل باز نشدن غنچه‌های نورس لوله‌ای شکل هستند.
خاصیت چای سفید
 
چای سفید علاوه بر کنترل کلسترول، چربی و فشار خون خواص مفید دیگری دارد که به ارزش‌های درمانی آن کمک می‌کند. برخی از این خاصیت‌ها را مرور می‌کنیم:
 
1. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده، شکم و پروستات را به حداقل می‌رساند.
 
2. افرادی که چای سفید در رژیم و برنامه غذایی روزانه‌شان وجود داشته باشد کمتر درمعرض سکته‌های قلبی و مغزی هستند.
 
3. خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی چای سفید بدن را در برابر بیماری‌های رایج فصل‌های سرد قوی و ایمن می‌کند.
 
4. نوشیدن چای سفید به افزایش تراکم استخوانی کمک می‌کند و میزان شکستگی‌های استخوانی و ابتلا به بیماری‌های مفصلی استخوانی را به حداقل می‌رساند.
 
5. فلوراید موجود در دمنوش تهیه شده از چای سفید مانع از خرابی دندان‌ها و مهم‌تر از آن مانع از رشد پلاک‌های دندانی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
 
6. نوشیدن مستمر چای سفید به بهبود عملکرد سلول‌های پوستی کمک کرده و به جوانسازی سلول‌های پوستی و بهبود وضعیت پوست نیز کمک می‌کند.
 
چگونه چای سفید دم کنیم؟
 
برای تهیه چای سفید نباید به شیوه چای معمولی یا دیگر دمنوش‌ها اقدام کنید. تهیه این چای آداب ویژه‌ای دارد و بی‌دقتی در تهیه این چای سفید تمام خواص آن را از بین می‌برد و اثربخشی آن را کم می‌کند. برای تهیه چای سفید به شیوه درمانگران طب سنتی ایران کافی است یک قاشق غذاخوری سرپر از چای سفید را با یک لیوان آب که دمای آن از دمای آب جوش کمتر باشد به مدت 10 دقیقه دم کنید. برای این منظور باید آب را جوش بیاورید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا از دمای 100 درجه کمتر شود. این شیوه بهترین شیوه دم کردن و آماده کردن چای سفید است. اما ژاپنی‌ها به شیوه دیگری چای سفید دم می‌کنند. آنها چای سبز را درون قوری که دمای آبش زیر جوش است، می‌ریزند و قوری را روی میز می‌گذارند و آن را با پارچه‌ای می‌پوشانند. بعد از 10 دقیقه چای سفید آنها آماده است. چینی‌ها این چای را درون فلاکس دم می‌کنند.
چای سفید
از چای سبز مفیدتر است
 
برگ‌های چای سفید تمامی خواص برگ‌های چای سبز را دارد با این تفاوت که تاثیرگذاری و خاصیت این چای در مقایسه با چای سبز چند برابر است. در حقیقت چای سبز و چای سفید هر دو برای درمان و کنترل قند و چربی خون، کلسترول و فشار خون توصیه می‌شوند با این تفاوت که خواص چای سفید در مقایسه با چای سبز چند برابر است چون چای سفید از غنچه‌های نورس و بازنشده برگ‌های چای تهیه می‌شود و همین مسئله موجب شده تا چای سفید این روزها در بسیاری از کشورهای مشرق زمین به ویژه چین، ایران و هند در گروه پرفروش‌ترین و البته گران‌ترین چای‌ها و دمنوش‌های طبیعی شناخته می‌شود.

ایمنی بدن‌تان را تضمین می‌کند
 
به گفته متخصصان و درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن چای سفید به صورت روزانه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های رایج در فصل پاییز و زمستان مانند سرماخوردگی، زکام و آنفلوآنزا می‌شود. از طرفی درمانگران شیوه طبیعی درمان ژاپنی از دمنوش تهیه شده از چای سفید برای تسکین دردهای مفصلی و استخوانی و درمان پوکی استخوان استفاده می‌کنند. این چای طعم شیرین و ملایمی دارد و یکی از پرطرفدارترین چای‌های گیاهی در سرزمین‌های شرقی است که به چای ضدسرطان نیز معروف است. وجود آنتی‌اکسیدان‌های مفید در این چای موجب می‌شود تا این چای به یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها برای سالمندان تبدیل شود.
 
به خواستگارتان از این چای بدهید
 
چای سفید یکی از دمنوش‌های طبیعی و خوش طعمی است که ژاپنی‌ها در مراسم خواستگاری و مراسم چای خود از آن استفاده می‌کنند. نوشیدن چای سفید یکی از مهم‌ترین‌ اتفاق‌هایی است که در مراسم خواستگاری برخی کشورهای مشرق زمین مثل ژاپن دیده می‌شود. خانواده دختر برای مدیریت بهتر مراسم خواستگاری و برای افزایش آرامش و ریلکسی اعضای خانواده خود و خانواده خواستگار در شب خواستگاری دمنوش چای سفید سرو می‌کنند. این چای از آنجا که آرامش‌بخشی منحصربه فردی دارد می‌تواند استرس و اضطراب خواستگار و عروس را در شب خواستگاری از بین ببرد و شب به یادماندنی و پرخاطره‌ای را برای آنها به همراه داشته باشد.
 
تفاوت چای سبز و چای سفید چیست؟
 
چای سفید در حقیقت همان آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز را دارد و تنها تفاوتش در میزان و اندازه این آنتی‌اکسیدان‌ها و اثرگذاری آنهاست. به همین دلیل این چای اثرگذاری بیشتری برای کنترل بیماری‌های قلبی-عروق و انواع سکته‌های قلبی و مغزی دارد و از طرفی می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر بدن داشته باشد. تفاوت دیگر چای سبز و شیرین در میزان کافئین موجود در این دو نوع چای است. میزان کافئین موجود در چای سفید بسیار کمتر از چای سبز است و همین دلیل است که موجب می‌شود چای سبز در مقابل چای سفید گزینه بهتری برای کاهش وزن باشد. با وجود این اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین چای سبز و چای سفید داشته باشیم به طور قطع چای سفید با طعم دلنشین و سبکی که دارد ویژگی‌ها و خواص بیشتری در مقایسه با چای سبز دارد و البته خیلی گران‌تر از چای سبز در فروشگاه‌های عرضه محصولات و گیاهان دارویی عرضه می‌شود.
 
گران اما مفید
 
خوشبختانه امروزه دسترسی به چای سفید برخلاف گذشته بسیار ساده است و بسیاری از برندهای داخلی چای این محصول را تهیه و دراختیار مراکز خرید و فروش چای قرار می‌دهند. در حال حاضر چای سفید به صورت فله و بسته‌بندی در بسیاری از عطاری‌ها و فروشگاه‌‌های فروش موادغذایی قابل دسترسی است و قیمت هر کیلو از آن بین 80 تا 100 هزار تومان است. البته امروزه کمتر کسی این چای را به صورت کیلویی خریداری می‌کند و غالبا این نوع از چای در بسته‌بندی‌های 20 تا 50 گرمی به مخاطبان و دوستداران این چای عرضه می‌شود.


:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد